Opera
John Eccles
“Semele”
Julian Perkins, Academy of Ancient Music, Cambridge Handel Opera, Anna Dennis, m.fl.
(Academy of Ancient Music)
Betyg: 5
Efter Händels ankomst till London 1711 och hans omedelbara succé med ”Rinaldo” kom italiensk opera att helt dominera i England. Men under åren precis innan fanns engelska tonsättare som ville föra vidare Purcells arv med opera sjungen på modersmålet. John Eccles var en av dem. Hans ”Semele” skulle ha fått premiär 1705, men sköts upp och ställdes till slut in – och förpassades till en fotnot i musikhistorien. Librettot plockades dock upp av Händel, som komponerade en egen ”Semele”, idag den mest kända versionen.
Eccles original, som nu har fått sin första professionella inspelning, är dock något helt annat än Händels glimten i ögat-sångfest. Eccles tar Semele på allvar, hans musik följer känsligt det tragiska triangeldramat. Guden Jupiter och människan Semele älskar varandra, Jupiters fru Juno riktar sin ilska mot Semele istället för mot sin otrogne make, och utgången blir dödlig. Samtidigt är Semeles syster Ino hemligt kär i Athamas – som är olyckligt kär i Semele. Det är som en mytologisk version av högstadiet.
Sången och musicerandet är på högsta nivå rakt igenom, och att detta är ett hjärteprojekt för alla inblandande är rörande tydligt. Ett av årets utropstecken på operafronten.
Bästa spår: “Turn, hopeless lover, turn thy eyes”
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
(dn.se 2021-03-09)