cherrie - naag nool

Publicerat i: popmusik, recension Cherrie

R&B
Cherrie
”Naag nool”
(Araweelo/Warner)
Betyg: 4

I juni 2014 dök en kort musikvideo upp på Youtube, artisten hette Cherrie, låten ”Intro” och allting med den var magiskt somrigt och suggestivt sensuellt. Det kändes som ett paradigmskifte för svensk soul. Nyfikenheten på den nya okända artisten blev enorm. Men ända sedan Cherries karriär tog fart året därpå med debutsingeln ”Tabanja” har hon varit ojämn. Även om hennes status har ökat stadigt – idag är hon en diva, i ordets bästa bemärkelse – så har den musikaliska orienteringen varit förvirrad. Det fina och ofta mörka debutalbumet ”Sherihan” följdes upp av ett antal släpp som drogs mot ett ljust och luftigt sound med formlösa låtar, beats som inte kommunicerade med sångmelodierna. Allt detta har dock ändrats nu. När Cherrie träffade producenten Pontus Persson styrde han in henne mot en mer koncentrerad och skarp stil, närmare pop än neosoul. Han är fem år yngre än hon, kommer från Kristianstad, är son till en dansbandsmusiker och har varit Danny Saucedos kapellmästare. Att han och Cherrie har blivit ett kärlekspar är det mysigaste som hänt den svenska musikvärlden på länge, och ”Naag nool” är ljudet av en förälskelse. ”Sommardag” är låten som Veronica Maggio försökt göra i 15 år.

Bästa spår: ”Sommardag”, ”Där jag borde vara”

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(dn.se 2021-06-04)