Hiphop
Madlib
”Sound ancestors”
(Madlib Invazion)
Betyg: 4

Postproduktion kan ha en avgörande roll i musik. Medan Phil Spectors hantering av The Beatles ”Let it be” alltid har varit kontroversiell var det Miles Davis producent Teo Macero som med sitt känsliga klippande och klistrande gjorde ”In a silent way” och ”Bitches brew” till de mästerverk de är. Att den maniskt produktive hiphopproducenten Madlib nu har låtit Kieran ”Four Tet” Hebden välja ut, arrangera och mixa ett antal av hans beats till ett instrumentalt album var en överraskande men mycket god idé. Kaliforniern och engelsmannen tillhör olika scener men delar en djup relation till jazz, ett gränslöst skivsamlande, inte minst av indisk musik, och en övertygelse om att beats kan svänga i kraft av hypnotisk minimalism som förkastar popmusikens harmoniska regler. På pappret är frukten av detta samarbete, ”Sound ancestors”, en magiskt bra skiva; i praktiken är den dock ”bara” mycket bra. För även om Hebden framhäver det udda hos Madlib blir resultatet aldrig vare sig extatiskt vackert (som i de bästa stunderna på Four Tets egna skivor) eller jordbävningsmäktigt funky (som i Madlibs bästa produktioner för rappare). Det är ändå ett suveränt album, som förhoppningsvis får en uppföljare.

Bästa spår: “Road of the lonely ones”

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(dn.se 2021-02-01)