Det finns en avgrund mellan klassisk musik och popmusik, som inte handlar om hur musiken låter. Utan om skivomslagen.
Medan albumformatet i sig är en uppfinning som har styrts av klassisk musik – den maximala speltiden för både LP-skivan och CD-skivan utformades efter längden på symfonier av Beethoven – har skivornas omslag talat ett annat språk. Det måste sägas: klassisk musik och opera har i allmänhet fula skivomslag. De skriker av brist på fantasi, ambition och budget.
Popmusik hade inte heller så häftiga skivomslag från början. Men i och med The Beatles ”Sgt Pepper’s lonely hearts club band” 1967 startade en lavinartad rörelse för kreativ design som aldrig har stannat upp. Inom jazz uppstod en tradition av stiliga skivomslag redan på 1950-talet, tack vare de briljanta Blue Note-omslagen skapade av Francis Wolff och Reid Miles.
En motsvarande förpackningsestetisk big bang har tyvärr aldrig inträffat för klassisk musik. Där följer skivomslagen alltid en tydlig mall. Det är oftast ett fotografi av musikerna som spelar på skivan, ett porträtt av en tonsättare, en känd målning från eran då musiken skrevs, eller någonting som liknar ett trist vykort.
Skivomslaget förfulas ytterligare av besattheten med att alla detaljer om skivan måste skrivas ut på framsidan: musikernas namn, tonsättarnas namn, verkens titlar och katalognummer. Det är pedagogiskt men egentligen inte nödvändigt eftersom informationen finns på andra ställen. Den hyllade pianisten Igor Levits skiva ”Life” har enbart denna text på framsidan: ”Igor Levit, Life”. Det räcker. Men det är ett extremt undantag.
Andy Warhol, som med sina skivomslag till The Velvet Underground och The Rolling Stones etablerade en länk mellan konstvärlden och popmusiken, skapade intressant nog flera skivomslag till klassisk musik på 1950-talet. Dagens skivbolag borde plocka upp denna övergivna praktik och ge konstnärer och designers full frihet. Klassisk musik skulle nå ut till fler om den presenterades på ett lite mer modernt sätt.
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
(dn.se 2021-04-17)