Hiphop
Petter
”Mitt folk”
(Baba Recordnings/Sony)
Betyg: 3

Ingen artist har fått ut så mycket kreativt av att medverka i ”Så mycket bättre” som Petter. Han fick en total nytändning och albumet som han gjorde efteråt, ”Början på allt”, är hans absolut bästa.

Uppföljaren ”Mitt folk” surfar vidare på den lycka och det självförtroende som övervanns i tiden som skildrades på ”Början på allt”, men är ett något svagare album eftersom det finns för lite svärta som bryter av mot den energiskt optimistiska företagskickoff-funken.

Medan den klassiska feelgoodhiphopen håller på att dö ut, eftersom amerikanska rapsinglar sedan länge kan vara hårda och mörka och ändå bli megahittar, lever och frodas den svenska varianten. Den som består av ”Allsång på Skansen”-vänliga refränger, muntra beats och texter med en skugga av allvar. ”Mitt folk” ägnas helt åt denna typ av musik. Så gott som varje låt går i dur och melodierna doftar ömsom av Summerburst-eufori, ömsom av GES ”När vi gräver guld i USA” (i ”Svarta rävar”).

Textmässigt har Petter börjat inspireras av annat än hiphop, tydligast i ”Vi är” som lånar från Kents ”La belle epoque”, en intressant utveckling. Över huvud taget håller han på att förvandla sig själv till en rappande popartist, snarare än en poppig rappare, och det är klokt. Med sitt djupt nittiotalistiska flow och dito beatpreferenser kan Petter inte konkurrera med dagens stjärnor på den svenska hiphophimlen, men han gör något eget, och han gör det bra.

Bästa spår: ”Tusen sorger”

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2015-09-16)