fool pop

Publicerat i: Allmänt


Jag har ännu inte hunnit ta tag i den årliga vår-Spotifylistan... eller rättare sagt, jag har lyssnat på svinmånga låtar och samlat på mig hur många som helst som jag vill ha med, men att sålla och placera ut de 100 platserna, det kräver ett par dagars heltidsarbete, och just nu har jag ingen tid... men snart! Vill verkligen få ut den innan slutet av mars. Hur som helst: här är en annan lista som jag slängde ihop lite hastigt om någon är intresserad, nämligen 50 låtar som handlar om att vara en fool när det gäller kärlek. Jag vet inte varför men jag har en förkärlek för denna typ av låtar, som jag tycker är en egen genre, jag kallar den för "fool pop". Men det är ju inte bara pop utan även soul, jazz, rock, och - ej att förglömma - R&B (Ashantis episka "Foolish" och Rihannas något mindre episka "Fool in love"). När en låttext använder ordet fool signalerar det, tycker jag, att man misslyckas och är en idiot men att det på något sätt är okej ändå - det är inte avgrundsdjupt självhat eller distanslös självömkan, det är en lite mer mindful inställning: "kärlek är fett svårt, nu gick det visst åt pipan igen". Det kan också vara bitterljuvt självbedrägeri, som i Eggstones "Happiest fool". Och vissa låtar handlar inte ens om kärlek (A Tribe Called Quests "Description of a fool" och The Stone Roses "Fool's gold", som för övrigt låter väldigt bra efter varandra). En låt som var inne på listan och vände var "What kind of fool", en duett mellan Barbara Streisand och Barry Gibb, som var lite för schmaltzy för min smak. Jag är kräsen, bara det bästa är bra nog när det gäller fool pop.