rusalka

Publicerat i: Allmänt


Ikväll ska jag se Antonin Dvoraks opera "Rusalka" från förra sekelskiftet, på Bio Rio i Stockholm som livestreamade ett framförande från The Met i New York i lördags (detta är reprisen). Jag har aldrig varit på en sådan här uppsättning förut, I'm excited! Renée Fleming gör titelrollen med sin honungslena stämma! Om ni är sugna på att gå dit så börjar det kl 18, läs mer här!

Rusalka är en berättelse som påminner om H.C. Andersens "Den lilla sjöjungfrun" och "Undine" av Friedrich de la Motte Fouqué (intressant för mig eftersom min favoritförfattare E.T.A. Hoffmann komponerade en opera baserad på den). Budskapet är: love is real, och män är opålitliga. Tror det kommer bli asfett. Jag är mest intresserad av träskhäxan Jezibaba, även känd som Baba Jaga på andra slaviska språk. Här är en fin Baba Jaga-skildring från 1902 (av Ivan Bilibin):