Finalen i Verdis "Nabucco" - Abigailles död.

I fredags publicerade DN en lång artikel som jag skrivit om operatonsättaren Verdi i samband med att det i år var 200 år sedan han föddes. För ovanlighetens skull (och trevligt nog) finns artikeln att läsa på dn.se utan att man behöver vara inloggad, så läs gärna här! Den är rätt lång, så jag väljer att inte publicera här på bloggen. I korthet handlar den om att Verdis erfarenheter av familjetragedi - inom loppet av två år förlorade han bägge sina barn och sin älskade fru - färgade de operor som han sedan komponerade, på ett eller annat sätt handlar de om relationer mellan fäder och döttrar (i fallet "Don Carlos" handlar det om far och son, men den operan tar jag inte upp i artikeln). Jag tycker det är intressant. Bara för att Verdi skrev hits och för att han har en status som nationalhelgon i Italien betyder inte det att hans verk inte är personliga på samma sätt som Wagners. Puccini däremot, han tycker jag inte gav lika mycket av sig själv i sina operor. Men jag kanske kommer revidera den uppfattningen.