William Morris, "The Strawbeery Thief", 1883
Årets 30 bästa skivor:
1. The Weeknd – House of Balloons
2. Alexis Weak – Till minne av…
3. G-Side – The One… Cohesive
4. Zomby – Dedication
5. ASAP Rocky – LiveLoveASAP
6. The-Dream – 1977
7. Britney Spears – Femme Fatale
8. Anna Järvinen – Anna själv tredje
9. Drake – Take Care
10. James Blake – James Blake
11. Rihanna – Talk that talk
12. Frank Ocean – Nostalgia/Ultra
13. M83 – Hurry up, we’re dreaming!
14. Bon Iver – Bon Iver, Bon Iver
15. Clams Casino – Instrumentals
16. Real Estate – Days
17. Kelly Rowland – Here I Am
18. Saigon – The Greatest Story Never Told
19. Thurston Moore – Demolished Thoughts
20. Lil B – I’m Gay (I’m Happy)
21. Girls – Father, Son, Holy Ghost
22. Roach Gigz – Roachy Balboa 2
23. Beyoncé – 4
24. Dirty Projectors & Björk – Mount Wittenberg Orca
25. Lil Wayne – Tha Carter IV
26. SBTRKT – SBTRK
27. Rebecca & Fiona – I love you, man
28. Iro Haarla Quintet - Vespers
29. Gil Scott-Heron & Jamie xx – We’re new here
30. Aleks – Inte längre fiender
Årets 30 bästa låtar:
1. Adele – Someone like you
2. The Weeknd – The Morning
3. The-Dream – Long gone
4. YC feat Future – Racks
5. Duvchi – Turtleduvs
6. The Rapture – How deep is your love?
7. Drake feat Rihanna – Take care
8. Lykke Li – I follow rivers (The Magician remix)
9. Dirty Projectors & Björk – All we are
10. G-Side feat G-Mane – Pictures
11. Thurston Moore – Benediction
12. World Tour – Sparks
13. Drake – Shot for me
14. ASAP Rocky – Trilla
15. Beyoncé – Countdown
16. Britney Spears – Til the world ends
17. Kelly Rowland feat Big Sean – Lay it on me
18. Rihanna – You da one
19. Mavado – Delilah
20. Lady Gaga – The Edge of glory
21. SBTRKT feat Sampha – Something goes right
22. Nottee – Don’t waste your light on me
23. Ester Dean – Take you to Rio
24. Kelly Rowland feat Lil Wayne – Motivation
25. Kreayshawn – Gucci Gucci
26. Stockholmssyndromet – Lårparti
27. Lykke Li – Sadness is a blessing
28. WU LYF – Concrete gold
29. Amy Winehouse – Between the cheats
30. J Mascis – Listen to me
Årets bästa albumtitlar:
1. Lil B – I’m Gay (I’m Happy)
2. J Mascis – Several shades of why
3. Squadda B – I smoke because I don’t care about death
4. Anna Järvinen – Anna själv tredje
5. Kajsa Grytt – En kvinna under påverkan
Årets bästa låtar som faktiskt kom förra året:
1. Chris Brown feat Tyga & Kevin McCall – Deuces
2. Kandi – Leroy Jones
3. Katy B – Katy on a mission
4. Cults – Go outside
5. Girl Unit – Wut
EDIT: gjorde ett par ändringar i årets bästa låtar-listan. Det är alltid svårt att välja ut 30 låtar, man får så många favoritlåtar under ett år, och det gäller att inte låta sig påverkas för mycket av i hur grad de olika låtarna är sönderspelade. Måste för övrigt säga detta om musikåret 2011: otroligt mycket som varit jättebra, men rätt få grejer som vänt ut och in på en och som man inte kunnat sluta lyssna på och som fått en att gå omkring med ett fånigt lyckligt leende. Eller så är det så mycket som har legat på samma höga kvalitetsnivå att man, öh, inte kunnat se träden för all skog.)
(EDIT 2: bytte ut Jennifer Lopez mot Irlo Haarla; jag har lyssnat mer på "Vespers" än på "Love?" i år. Men J.Lo fick ur sig ett par fantastiska låtar i "I'm into you" och "What is love?", och hela skivan är faktiskt bra.)
(EDIT 3: Nej, vet ni vad. Jag tog bort årets bästa filmer-listan nu eftersom jag varken hade med Mannen från Le Havre eller den fantastiska Oslo 31 augusti, som jag såg nu i helgen, på den. Detta, tillsammans med faktumet att jag ännu inte gjort någon årets bästa konserter-lista, gör att jag får återkomma med ett nytt blogginlägg med några bonuslistor. Vsg för info.)
Usch, du åkte dit på årets mest obegripligt överskattade låt du också. En fullständigt död pastisch med en skrattretande usel text.