Jan Gradvall skrev en gång i våras, jag tror det var i en recension av Theodor Jensens senaste skiva, att jämnhet är överskattat. Vad har man hellre, en skiva som är jämnbra men aldrig riktigt tänder till, eller en berg- och dalbana som innehåller såväl riktigt pinsamma snedsteg som stunder av gnistrande mästerlighet? Vilken typ av skiva är mest intressant?

Jag tyckte det där var ganska tänkvärt. I alla fall när man recenserar skivor så kan man lätt sänka betyget ett snäpp om en skiva inte är bra rakt igenom. Vilket på ett sätt är ganska orättvist. En toppfilm kan innehålla en och annan dålig replik, en fantastisk roman kan innehålla ett trist kapitel; det är inte avsaknaden av dåliga saker som gör något bra, utan närvaron av bra saker.

Det kan förklara fenomenet ”klassiska skivor som innehåller en skitlåt”. För det är verkligen ett fenomen, välkänt bland om inte alla så åtminstone väldigt många rocknördar. Jag brukar kalla det för Adam raised a Cain-syndromet. ”Adam raised a Cain” är låt nummer två på Bruce Springsteens ”Darkness on the edge of town”. En riktigt hopplöst dålig låt, outhärdlig muskelrock som sticker ut i den annars väldigt homogena och älskvärda sångcykeln. Men liksom den nästan lika iögonfallande trista ”She’s the one” på Bruce Springsteens föregående album, ”Born to run”, har ”Adam raised a Cain” inte hindrat skivan från att bli klassisk. Med andra ord: att skivan inte är helt jämn har inte gjort den mindre fantastisk.

Visst, det hade väl varit trevligt om den sunkiga rockdängan inte var med (eller ännu hellre, utbytt mot en poppig inspelning av ”Because the night” eller någon annan låt från samma era), men nu är den där och vad ska man göra? Den föregås av ”Badlands” och följs av ”Something in the night”. Sämre kan man ha det. Och resten av skivan är ju hur bra som helst. När man har kommit till ”Factory” och hummar med i slutet har man glömt att muskelrock över huvud taget existerar.

Varför är ”klassiska skivor som innehåller en skitlåt”-fenomenet ett fenomen? För att skivor som innehåller riktigt dåliga låtar inte borde kunna bli klassiska. Men jämnhet är som sagt överskattat. Samtidigt ska man inte underskatta värdet av en riktigt jämn skiva. En sån som man kan slänga på när som helst, oavsett om man har en middagsbjudning eller kommer hem sliten efter jobbet och bara vill varva ner, en skiva som aldrig riskerar att överraska och bli jobbig. En riktigt fin och stabil trea, som just på grund av sin beundransvärda stabilitet blir en fyra. När jag tänker efter är det svårt att hitta något konkret exempel – en skiva som inte är fantastisk men som man gillar väldigt mycket ändå – men låt oss säga Jaheims ”The Makings of a Man”. Den är aldrig magisk. Men den är hela tiden så himla go.

Och så får man inte heller glömma att det finns skivor som är både mästerliga och jämna, som innehåller ögonblick av genialisk upphöjdhet men som är kliniskt befriade från anmärkningsvärda dippar. Som Elvis Costellos & Burt Bacharachs ”Painted from memory”, Miles Davis ”Kind of blue” eller Oskar Linnros ”Vilja bli”. Såna skivor är oslagbara. Men skivor måste inte vara beskaffade på det viset för att anses vara mästerliga, det är min enda poäng.

Här är några exempel på Adam raised a Cain-syndromet. Fyll gärna på i kommentarerna.
Morrissey, "Vauxhall and I" - "Spring heeled Jim"
Beach Boys, "Ped Sounds" - "Sloop John B"
Bob Dylan, "Blood on the tracks" - "Lily, Rosemary and the Jack of Hearts"
Frida Hyvönen, "Silence is wild" - "Birds"
Neil Young, "Harvest" - "There's a world"
Van Morrison, "Into the music" - "Rolling hills" (fast jag måste erkänna att jag börjat gilla den, sjukt nog)
David Bowie, "Young Americans" - "Across the universe"
The Sleepy Jackson, "Lovers" - "Fill me with apples"
Belle & Sebastian, "The Boy with the Arab Strap" - den där keffa spoken word-låten
Wu-Tang Clan, "Enter the Wu-Tang/36 Chambers" - "Clan in da front"
A Tribe Called Quest, "Midnight Marauders" - "Hot sex" (ett bonusspår, men ändå)
The Beatles, "Revlolver" - "Yellow submarine"
Prince, "Dirty Mind" - "Sister"
Al Green, "I'm still in love with you" - "Oh, Pretty Woman"
Paul Simon, "Still crazy after all these years" - "Gone at last"
Jay-Z, "The Black Album" - "Justify my thug"
Carole King, "Tapestry" - "Smackwater Jack"

#1 - - jenny:

inspiracion på carried to dust (calexico) och has she got a friend på the convincer. ingen är väl direkt urusel, men de sticker ut på ett sätt som gör att man tror att man har bytt skiva = ovärt eftersom det är skivor som man till stor del gillar för att de är så sjukt jämna (på alla, och allra bästa, sätt) i övrigt. det är sjukt att det så ofta är just EN låt. är det nån idé om att det inte får bli för perfekt? att visa att man unnar sig? en mouché (stavas?) i fotomodellens ansikte?

#2 - - Henrik:

Alltså, fenomenet borde väl snarast döpas efter Rainy Day Women #12 & 35. Annars vill jag nog slå ett slag för Furry Sings the Blues.

#3 - - EliasHill:

men spring-heeled jim är ju en av de bättre låtarna på vauxhall & I? Bara Now my.., Speedway, The More You.. och kanske Lifeguard... är ju bättre...

#4 - - Simon:

CLAN IN DA FRONT! Hur kan man hata på den? Den gör ju typ skivan. Eller, sätter stämningen i alla fall. För helvette, Nörfen!

WU WU WU WU WU WU WU!



Har typ inte lyssnat på nån av de andra skivorna du listar upp dock.

#5 - - D.A:

Den där lustiga vokala sista sången på sorcerer. Fast den är nästan för way out för detta syndromet. Whats up med den låten?

#6 - - Klas:

Åh! Painted from memory, det var länge sedan. Helvete vad bra den är. Annars: väldigt bra post, men "sister" tycker jag inte är så farlig ändå. Till skillnad från Springsteens muskelrock är den ju inte seriös för fem öre. Fånigt att plocka med den, men ur ett strikt teoretiskt perspektiv är Bruses snedsteg klart värre.

#7 - - matti alkberg:

Miserable Lie på Smiths första.

#8 - - jj:

vaddå!) birds! den är ju fucking mästerlig? kom igen?

#9 - - Petter:

Håller med jj här, varför ta "Birds"? Älskar den konstiga men lite funkiga "beaten" i låten. Snarare "Scandinavian Blonde"!

#10 - - Nicholas:

Scandinavian Blonde! Jesus. Enda anledningen att jag missade den var att jag tagit bort den låten från mitt iTunes. Ja, Scandinavian Blonde är lätt den skivans Adam raised a Cain.



Måste erkänna att jag skäms att jag glömde Rainy Day Women #12 & 35. The originoo Adam raised a Cain. Samtidigt kan det vara effektivt att ha en rätt konstig låt som inledning på en episk skiva. Se även Introducing the Band från Dog Man Star.



Sista låten på Sorcerer är onekligen bisarr, men det är bara för att den spelades in typ fem år före de andra låtarna. Innan de växt ihop som grupp och hittat sitt sound med ESP och Miles Smiles, så den sticker ju verkligen ut. Ren idioti att den är med.

#11 - - Max:

nothing like you är ändå rätt najs att knäppa fingrarna till. den passar ju inte på skivan för fem öre, men ändå

#12 - - rev:

"Counting Out Time" på Genesis The Lamb lies down on broadway är hemsk. Ryktet säger att Genesis av pådrivande skivbolagshajar tvingades lägga till en låt som var ämnad att bli en "hit" , detta då för att kompensera dubbel-LPns övriga mörka men vackra bizarrerier.

#13 - - KV:

Fan, ska jag skämmas nu för att jag gillar justify My thug....

#14 - - Nicholas:

Week of shame!

#15 - - D:

"nothing like you är ändå rätt najs att knäppa fingrarna till. den passar ju inte på skivan för fem öre, men ändå"



Håller helt med.

#16 - - Anna:

Älskar Introspective med Pet Shop Boys men har svårt för I Want a Dog. Den förstör lite, lite. För resten av spåren är mästerliga.



Håller med alla här som försvarar Hyvönens The Birds. Jag gillar att den bryter av och är lite flåshurtigt stompig och annorlunda.



Sedan så tänker jag att Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg-albumet kunde slutat efter Atombomb som skulle vara en perfekt avslutning.

#17 - - Nicholas:

Intressant tanke! Jag tycker att Dom dimmiga dagarna varken hör till de bästa eller de sämsta låtarna på skivan. Dock önskar jag att jag slapp höra Ramlar och En vän med en bil en enda gång till.

#18 - - Max:

Frågan är om jag inte måste ta tillbaka mitt uttalande om nothing like you. tyvärr, D. Lyssnade på den igen efter flera år, killen sjunger helt för jävligt verkligen.

#19 - - Nicholas:

Manliga jazzsångare, en svår nöt att knäcka alltså. Fast jag gillar han som sjunger i Charlie Parkers "Romance without finance". Rätt fånig text dock.

#20 - - Max:

Den har jag inte hört, har i allmänhet dålig koll på både manliga och kvinnliga jazzsångare. johnny hartman är ju dock rätt jävla nice

#21 - - Anonym:

"Frågan är om jag inte måste ta tillbaka mitt uttalande om nothing like you. tyvärr, D. Lyssnade på den igen efter flera år, killen sjunger helt för jävligt verkligen."



OK, då får jag stå som ensam försvarare då. :)

#22 - - Max:

"During the Darkness sessions, Springsteen wrote or recorded many songs that he ended up not using on the album. This was to keep the album's thematic feel intact, even at the expense of not having hits on it"

(wiki)