Årets 30 bästa album:

1.    Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
2.    The-Dream – Love King
3.    Drake – Thank Me Later
4.    Beach House – Teen Dream
5.    Waka Flocka Flame - Flockavelli
6.    Hot Chip – One Life Stand
7.    Oskar Linnros – Vilja bli
8.    Håkan Hellström – 2 steg från paradise
9.    Big Boi – Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
10.    Arcade Fire – The Suburbs
11.    R. Kelly – Love Letter
12.    Blackbird Blackbird – Summer Heart
13.    Tum Tum – Purp Kobain
14.    The Radio Dept. – Clinging to a Scheme
15.    Tracey Thorn – Love and its Opposite
16.    Ariel Pink’s Haunted Graffiti – Before Today
17.    Jefre Cantu-Ledesma – Love is a Stream
18.    M.I.A. – Maya
19.    Salem – King Night
20.    Orup – Född i november
21.    Joanna Newsom – Have one on me
22.    Teenage Fanclub – Shadows
23.    Caribou – Swim
24.    Säkert! – Facit
25.    Curren$y – Pilot Talk
26.    Rihanna – Loud
27.    The Pack – Wolfpack Party
28.    Glasser – Ring
29.    Stornoway – Beachcomber’s Windowsill
30.    Anna von Hausswolff – Singing from the Grave


Årets EP:s:

1.    James Blake – Klavierwerke
2.    Girls - Broken Dreams Club
3.    Freddie Gibbs – Str8 Killa


Årets retroutgivningar:

1.    Galaxie 500 - This is our music
2.    Deep Shadows – The Best of Soul Ballads
3.    Galaxie 500 - On fire
#1 - - Henrik:

Snudd på tjänstefel att inte ha med Jaheim.



Om vi sen får ranka grejer vi inte hört fattar jag inte hur Chic-boxen ens i teorin kan vara sämre än Galaxie 500.

#2 - - Jeps:

Broken dreams club EP?

#3 - - Patrik:

Fin!!! Äntligen en lista med Blackbird Blackbird.

#4 - - Nicholas:

Broken Dreams Club! Så klart.

#5 - - D:

Saknar Yelawolfs "Trunk Muzik" Sedan kunde där kanske funnits någon jazzplatta. Typ Vijay Iyers "Solo".

#6 - - Jeps:

Årets kulturgärning: Du tipsade mig om Galaxie 500 som jag älskar nu. Tack och god jul!

#7 - - D:

Två frågor till dig Nicolas som jobbar på NG.



1. Varför satsas det inte mer på er nätupplaga? Jag är en gammal stofil som uppskattar att läsa papperstidningen men jag jobbar med många som är 10 år yngre och de vet knappt vad NG är och bryr sig inte heller. Sidan är otroligt seg och tråkig.



2. Varför är ni hela tiden i krig med era egna läsare på insändarsidan?

#8 - - Tatti:

Schyst lista! Kul att Love is a Stream kom med.

#9 - - Kanye:

Svennig smak. Att placera Kanye West på samma lista som Joanna Newsom är bara sjukt, mycket sjukt. Berättandet på hennes skiva är i en klass för sig och tusenfalt mer talangfullt än något av Kanye, jus' saying

#10 - - Nicholas:

Dock att jag är ca den enda i Sverige som har den underbara Have one on me på min årsbästalista... just saying

#11 - - Nicholas:

Förlåt om ovanstående lät drygt... men jag TYCKER att den har varit märkligt förbisedd. Såg en person av alla på Sonic som hade den på sin lista.

#12 - - Andreas:

Bara jag som tycker Caribous Swin är provocerande pissdålig? Imorse när jag var ute och sprang så följdes dreams my love upp med swin på min mp3. kan skillnaden mellan musik som - i brist på bättre ord - känns naturlig och musik som känns genomskitnödig upplevas tydligare?

#13 - - Kanye:

Nej jag lollade lite och konstaterade att du hade rätt. Tror att det beror mest på att det är musik som faktiskt kräver uppmärksamhet. Den är ju jävligt belönande som den är men 99% vänder nog redan i dörren när de hajar att de bästa låtarna är uppåt tio minuter :D