Igår var jag på bio och såg filmen som heter "Paris" och ingenting mer. Man bör vara skeptisk mot filmer som heter en stads namn + ingenting mer. Tänk om en film hade gjorts som hetat "Stockholm"? Eller "New York"? Så billigt. Obs: det gäller bara för storstäder, företrädesvis huvudstäder. "Paris, Texas" är helt okej, liksom "Fargo", och givetvis allt som heter lite mer än stadens namn, från "Berlin Alexanderplatz" till "L.A. Story" till "2 dagar i Paris". Det är en stor skillnad mellan att döpa en film till "Manhattan" och inte till "New York", och det säger jag inte bara för att jag har en Woody Allen-bias. För övrigt skulle det inte förvåna mig om "Love actually"-mannens nästa film kommer heta "London", särskilt troligt blir detta om hans aktuella "The Boat that Rocked" blir en flopp.

Hur som helst.

Filmen var inte särskilt bra. Så många klyschor så det var helt sanslöst. Jag som hatar "Amelie från Montmartre" av hela mitt hjärta börjar tycka att den var en ganska bra film i jämförelse, och då fattar ni nivån. Romain Duris - som alla inklusive jag själv blev förälskade i efter hans insats i "Mitt hjärtas förlorade slag" - spelar en man som får reda på att han har väldigt kort tid kvar att leva, och denna tid ägnar han åt att vända bitterhet till livsbejankande, han får sin syster att inse hur bra hon har det (eller nja, han typ skäller ut henne för att hon har mage att gnälla om någonting när det är honom som det är synd om), han har en fest i sin lägenhet och har KUL, han ser barn sova och han ler. Uäh.

Men om det ändå stannat där, i "Mitt liv utan mig"-träsket. Men nej, "Paris" är en "Short cuts"-inspirerad mosaik av levnadsöden, och vi får förutom den döende hunken Duris följa hans syster (som spelas av Juliette Binoche, filmens enda behållning), en snygg ung tjej som bor i huset mitt emot Duris och som han spanar på, en medelålders universitetsprofessor som livskrisar, dennes bror som livskrisar efter att insett att han lever ett alltför perfekt och duktigt liv, några Riktiga Arbetare som säljer frukt och fisk på torget och som en natt blir besökta av fyra extremt vackra och rika kvinnor som vill bli förförda av Riktiga Män (en väldigt märklig och otrovärdig scen - ever done it in a slaughterhouse?), en afrikansk man som en av de rika kvinnorna träffat under en semester i Afrique och som försöker ta sig till Europa genom en enkel båt och som givetvis dör (den eventuella dramatiken här kastas bort: efter en kort scen där båten kastar loss klipps det till en lägenhet i Paris där radion meddelar att ett antal båtflyktingar dött, och så var det inte mer med den saken), afrikanens bror som jobbar som sophämtare i Paris och skickar vykort med Parismotiv  till sin brorsa som han pussar innan han lägger dem på lådan, samt en ung söt ekonomistudent som heter Khadija som börjar jobba i ett boulangerie där föreståndarinnan är rasist.

Det man stör sig på är dock inte så mycket klichéerna som hur otrovärdigt allting var. Ett autentiskt replikskifte:
DEN INTE SÄRSKILT ATTRAKTIVE HISTORIAPROFESSORN (efter att ha haft sex med sin unga snygga student): Kan du hantera klichéen med studenten som ligger med sin professor?
DEN UNGA, EXTREMT HETA STUDENTSKAN: Oui. Jag tycker om den.

Förlåt om jag gav bort hela filmen, men ni bör veta vad ni ger er in på. För övrigt är musiken ganska skrattretande. Ni vet vinjetten för Euro Cinemas som visas ibland innan en film börjar? Den där EU-housen med St Germain-gitarren? Hela filmen har ett sånt chilloutigt soundtrack. Förutom när Romain Duris går omkring och mår dåligt, alternativt står i sin aslyxiga balkong i sin aslyxiga lägenhet och mår dåligt - då spelas alltid Erik Saties "Gnossienne no. 1", alltid just den sönderspelade ettan, och alltid i för högt tempo (tacka vet jag Roland Pöntinen, och då ska ni veta att hans inspelning är för snabb i vissas öron). Så klyschigt!

Men ok, om jag ska säga något positivt så är det att för en inbiten frankofil som jag själv var bilderna på Pierre Lachaise, Jardin de Luxembourg och alla hustak (framförallt hustaken - det är vinter, det snöar, det hade kunnat vara "La Bohème") totalt oemotståndlig Paris-porr. Och som sagt var Binoche bra, speciellt hennes minspel i de känsliga scenerna i slutet, och även den kvinnliga frukförsäljerskan var bra, hennes öde engagerade man sig i. Men ärligt talat? Filmen fick EN FYRA i Dagens Nyheter! Helt otroligt. Gårdagens tes är därmed fett bekräftad. De borde veta bättre, de borde fatta att en sån här film är för Frankrike är vad "Så som i himmelen" är för Sverige. De borde gå tillbaka till att inte ge sifferbetyg på filmer. För att citera Spindelmannen, eller Sartre: med stor makt kommer stort ansvar.
#1 - - Max:

Det förvånar mig att du förvånas över inkompetensen hos DNs filmkritiker, senast jag kollade var alla utom Strage rena skämt. Och tidningens makt tror jag minskar för varje dag.



Har du sett en film som heter revolutionary road btw? också lika skrattretande klyschig, ungefär som en american beauty fast med dåligt skådespeleri

#2 - - Max:

Det förvånar mig att du förvånas över inkompetensen hos DNs kritiker, senast jag kollade var alla utom strage rena skämt. minns jag läste en recension av helena lindblad eller nåt sånt, det var som om ett barn hade skrivit den.

#3 - - Max:

verkar som kommentarfunktionen e fuckad. nu får jag stå och skämmas med två snarlika kommentarer :(

#4 - - Nicholas:

Revolutionary Road verkar riktigt kass. Och jag tror att den fick en fyra också. Du kanske har rätt. Jag är väl en idealist, men jag tycker fan att man kan förvänta sig en del av Sveriges största morgontidning. Jag vet inte om Strage skriver bäst - han recenserar sånt som jag ändå aldrig skulle gå och se, som skräckfilm och sci-fi-action. Däremot gillar jag Maarit Koskonen.

#5 - - Max:

Maarit Koskonen vet jag inte om jag har läst, men det känns bra att veta att det finns någon mer som är seriös. Jag håller med dig ang. Strage: jag brukar inte heller vilja se särskilt många av de filmer han recenserar, men jag läser mer än gärna vad han skriver eftersom han har koll på ämnet (det känns ju sorgligt att man ska behöva bli positivt överraskad av att någon uppfyller det baskravet). Men jag har inte stenkoll på DN, har mest läst Sydis, och där har vi ju inte för roliga recensenter heller förutom JA. Sömniga Gustafsson och Tapper som bedömer filmer enbart utifrån (vad han uppfattar vara) dess politiska budskap.

#6 - - Nicholas:

Tycker ändå Michael Tapper är okej. Jag hatar Jan Aghed.

#7 - - Max:

Whoa, kontroversiellt. Den har jag inte hört förut, hur kan du hata honom? Jag håller med om att han kanske har tappat sin skärpa på senare år (eller att man själv ökat sin), att han gärna läser in sexuella motiv där andra vettiga människor inte ser dem och att han är oförståeligt förtjust i Clintans senare filmer, men han är ju alltid underhållande (läs recensionen om der untergång, t.ex. som han tyckte var parodiskt dålig haha) och han kan ju mer än de flesta andra svenska filmkritiker tillsammans. Tapper, däremot, är ju så trist och förutsägbar; har en film ett viktigt politiskt budskap så ger han den en femma, är det en 'kommersiell'film får den en etta. Jag vet inte vad han t.ex. gav Rendition, men jag tar för givet att det var minst en fyra, det samma gäller för Crash. Dessutom missuppfattar han ju gärna saker; du kommer säkert inte tro mig men Tropa de Elite sågade han för att den var 'fascistoid' eftersom huvudpersonerna var fascistoida poliser!

#8 - - Kristoffer:

"Tropa de elite" är ju rätt fascistoid (här finns en lång utläggning om debatten som rådde mellan SVD och DN: http://kristofferviita.blogspot.com/2008/09/biff-serverat-fr-tropa-de-elite.html)



I övrigt tycker jag dock att Gezelius är jävligt bra, hennes recension av "Knowing" från i fredags var te x riktigt kall och rolig.

Konstigast tycker jag Mårten Blomqvist är, han dissar alltid filmer de filmer som blivit uppskrivna innan, inget fel med det, men det är ofta konstigt motiverat och känns obstinat. Både Children of Men och The Wrestler fick tvåor.



Revo Road är i min mening en solklar trea. Filmad teater med snygga kläder och en retarderad kusin som "säger vad alla tänker".

#9 - - Kristoffer:

Och just det, det var ju det jag skulle skriva:

HATAR (både titeln och filmen) Paris Je t'aime. Och nu kommer snart tvåan "New York, I love you" där Scarlett Jo regidebuterar och Shia Lebuef har lösskägg. Smaklöst.

#10 - - Maja Alin:

Hej, vad tycker du om cykelbyxorna? :) Komentera på min blogg: http://majaalins.blogg.se/

#11 - - mie:

BARA ETT TIPS



Sugen på att få gratis presentkort rätt ner i brevlådan på en valfri butik? Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem nu, sidan har knappt några medlemmar vilket gör det mycket lättare för dig att få flera presentkort.



Och, ja, sidan funkar, jag har redan fått hem 1300 kronor i presentkort :)



Bli medlem här: http://www.freestreet.se/?r=87

#12 - - Nicholas:

What

the fuck

is THIS?

Spam går på torra land! Ska det fortsätta såhär slutar jag att blogga igen. PS gillar Gezelius. Och Jan Aghed är så himla pompös, pallar inte med det.

#13 - - Pondexter:

Fan, här skulle jag ju komma in och framhäva Gezelius som en av Sveriges främsta filmkritiker, så kommer KV och stjäl my thunder.



Problemet för mig med "Revolutionary Road" var att det var så många scener som uppenbarligen ska uppfattas som "starka, rörande". "Bräddfyllt med känsla". Hela den biten. Men det kändes aldrig så. Håller med om att the crazy cousin är den stora behållningen. Och faktiskt DiCaprios spel framför Winslets. Han förvrider sitt ansikte med ilska på ett imponerande sätt. Bland annat.

#14 - - Andy:

FLM har spanat vidare på Paristitlarna:

http://www.flm.nu/?p=847

#15 - - r:

Håller med dig till fullo angående "Paris". Jag blev riktigt överraskad när dagstidningarnas kritiker gav den bra kritik. Jag tyckte mest den kändes som ett internationellt-turistsamarbete i filmversion, en sorts illusion av en riktig film, med riktet inställt på skandinaviska damer som har turistdrömmar om det genina "PARISLIVET" + då det irriterande trip-hop-soundtracket.

#16 - - Magnus:

Jag fattar inte att ni kan dissa RR, det känns bara som en typiskt "cool" åsikt, eh, gillade du den eller... tystnad. Tacka vet jag alla som kan skapa stor dramtik ur vardagen och monotonin. Sen var den ju såklart inte felfri, men Raymond Carver gogogo!

#17 - - calleblodig:

du har inte funderat på om filmen har ett existentiellt budskap?

#18 - - calleblodig:

du har inte funderat på om filmen har ett existentiellt budskap?