En garde!

Publicerat i: Allmänt
What's up, jag kör ett Kinky Afro-inlägg, dvs fel sida av dygnet och fel sida av det andra. Jag har precis besökt en fin bachelor pad på Erstagatan (med en cykel hängandes i taket, som i Seinfeld), Snotty's, Pet Sounds Bar och Soldaten Svejk. På sistnämnda ställe försökte de få oss att gå genom att spela Oasis "Champagne supernova" och Sarah Brightmans aria-som-är-med-i-Sopranos och ställa upp stolarna på borden. De första två grejerna fick oss bara att vilja stanna kvar längre.

Hur som helst.

Jag tänkte på en sak häromdagen: varför är det så få filmer som låter en artist eller en kompositör utgöra hela soundtracket? Jag hade haft mycket mer respekt för "Paris" om de hade haft 100% Erik Satie som bakgrundsmusik, och då samtliga gymnopedier och gnossienner och även lite annat. Man skulle också kunna tänka sig en hel film med bara Duke Ellington-låtar (en sådan har jag föreställt mig länge: jag skulle ha "Blue pepper (far east of the blues)" i öppningsscenen och "Pyramid" när eftertexterna började rulla), eller med Schubert eller med Lee Perry eller Swizz Beatz. Mike Nichols byggde sina två mest kända filmer på soundtrack av samtida artister: Simon & Garfunkel ("Mandomsprovet") och Damien Rice ("Closer"). Och Antonioni anlitade Herbie Hancock för att göra musiken till "Blow-up". Jonathan Richman var oförglömlig som återkommande trubadur i "Den där Mary", men tyvärr var regissörerna fega nog att smyga in lite annan musik emellanåt, det räckte tydligen inte med Jonathans akustiska gitarr. Hur som helst: det är ett koncept som kan bli hur bra som helst. Nyckelordet är homogeni. Ett homogent soundtrack är ett bra soundtrack. Det är egentligen inte mer kontroversiellt att filmens fotograg behåller samma färgtoner hela filmen igenom. Jag hatar löst sammansatta blandbandsliknande soundtrack. Tänk om "Pretty woman" inte bestått av lite olika låtar från lite olika artister, utan satsat på Roxettes "It must have been love" och låtit hela soundtracket bestå av Per Gessle-kompositioner? Jag lovar att det hade gjort filmen mer intressant.

En annan sak jag tänkt på är historieskrivning. Det blev påtagligt på Pet Sounds. På Pet Sounds skapades världen 1978 i England, och all Bra Musik som gjorts sedan dess reflekterar detta faktum på något sätt. Det är något... begränsande. Men ändå rätt mysigt på sätt och vis. Man kan inte bli besviken när man går till Pet Sounds Bar och dricker öl och lyssnar på musiken de spelar, av den enkla anlednignen att man inte kan bli överraskad. Joy Division, check. Human League, check. Depeche Mode, check. New Order, check. Happy Mondays, check. Och så vidare. Men jag blev glad när de spelade The Knifes "Heartbeat". Då åkte näven upp i luften, kunde inte hjälpa't. Det handlade förmodligen om nostalgi. Sommaren 2003 och ett hav av ungdom och möjligheter. Nu är jag snart 27 och jag betraktar distanserat och lite föraktfullt de piercade ungdomarna i tunnelbanan. De lever i sin värld och jag i min. Jag kan inte hjälpa det. Det bara är så.
#1 - - Tatti:

Jag tycker att även Wes Anderson lyckas bra med homogena soundtracks, även om han använder sig av fler artister.

#2 - - Nicholas:

Fast han tar lite the easy way out. Spelar sina favoritlåtar, som ett blandband. Det är iofs en konst i sig, men det var inte det jag menade. Till exempel så hade det varit coolt om han använt den gamla indiske filmmusikkompositören - som stod för all (?) musik i Darjeeling Limited som inte var Kinks - i en film som inte utspelade sig i Indien. Nu blev musiken, hur bra den än var, en rekvisita bland andra. Lika förutsägbar som musiken i "Paris" faktiskt.

#3 - - Henrik:

Jag trodde att ett KA-inlägg var ungefär som en Ulf Lundell konsert.

#4 - - Tatti:

Hm jag förstår vad du menar. Hur är det med Cat Stevens och Harold & Maude? Har för mig att det bara är musik av honom där.

#5 - - Max:

Case in point: Taxi Driver. Soundtracket är omistligt.

#6 - - Jeps:

Request: Listor!! Av alla dess slag, typ topp tio nittotals album, som Kinky Afro gjorde...DO IT!! Bacardi and cola, do it do it!



http://www.youtube.com/watch?v=Ra70O9nps6E

#7 - - cm:

soundtracket till assasination of jesse james är bra.

#8 - - Max:

Jag tycker soundtracket till Jesse James är aningen utstuderat och pretto. Men om du gillar det, CM, borde du gilla The Proposition. Vad anser du om resten av Jesse-filmen?

#9 - - Nicholas:

Jag tycker the Assassination of Jesse James var rätt bra. Fint foto inte minst.



Taxi Driver har givetvis ett bra soundtrack, men det är ju samtidigt ett nytt, specialkomponerat score... det vore ju egentligen ballare om Scorcese eller di Palma gjorde en hel film vars musik bara bestod av Bernard Herrmann-stycken från 50-talet! Då finns ju kreativiteten hos regissören och inte hos kompositören, egentligen. Kan faktiskt bara komma på en enda film där detta actually har hänt: Woody Allens Gerswhin-kavalkad i "Manhattan".

#10 - - cm:

ok för att vara film. proposition soundtracket är också bra.