(Citat Stravinsky!)

Här är lite empiriska fakta, jag har aldrig läst det någonstans, bara förbluffats efter att ha lyssnat:

1. Irving Berlins snodde en del av melodin till "Cheek to cheek" från första satsen i Mahlers fjärde symfoni, det är en passage som återkommer flera gånger.

2. Cole Porter snodde inledningen till "Night and day" från de första takterna i Puccinis "Nessun Dorma" (från "Turandot"). Det låter i alla fall väldigt likt, harmoniskt.

3. Burt Bacharach snodde början av melodin till "I'll never fall in love again" från tredje satsen i Beethovens pianosonat nr 25 i G dur (op. 79)

4. Fleet Foxes snodde början av melodin till "White Winter Hymnal" från en snutt av sista satsen i Robert Schumanns fjärde symfoni (strax innan mitten).

När det gäller Fleet Foxes var det kanske en ren slump, men med de andra herrarna är jag mer osäker.
#1 - - Kalle:

1. En hel del av vad som uppfattas som stölder är inte stölder, utan bara sammanträffanden. Folk tror att musik är magi, men det är det inte. Enkla treklangsharmonier med enkla melodier kommer att vara likadana utan att någon medvetet snott från nån annan. Men ibland finns det rena stölder, eller vad man ska kalla dom. Summertime" av Gerschwin är ju t. ex. bara en väldigt långsam version av C Minor Rag, en såvitt jag vet anonym och populär komposition som G helt klart var bekant med innan han skrev P&B.

#2 - - Kalle:

Och sen finns det helt uppenbara (och medvetna) stölder, som t. ex. låten Somewhere från West Side Story, vars melodi Bernstein helt klart stal från Beethovens femte pianokonsert.



Men när folk bråkar om att en treackordslåt är en stöld av en annan treackordslåt så är det ju bara korkat.

#3 - - Kalle:

Kolla förresten in den här artikeln från Slate.



http://www.slate.com/id/2236024/

#4 - - Nicholas:

Sant. Fast det här är ju inte treackordslåtar direkt. Skulle i och för sig vara kul om Mahler hade gjort en treackordslåt, skulle vara spännande att se vad han hade gjort med den ramen.



Det intressanta är egentligen hur tonsättare kommer på melodier. Jag tror att när man kommer på någonting så är det lätt att tro att det är unikt, men det kan vara något som slinkit in i huvudet utan att man tänkt på det. Subliminal perception och allt det där. Irving Berlin kanske inte medvetet kopierade Mahler, men kanske hörde han Mahler då och då under sin uppväxt. Samma sak med Burt Bacharach som tragglade Beethovenkompositioner när han studerade pianospel och komposition på 50-talet. Man har hört en massa melodisnuttar som man bara bär med sig. Men sen finns det ju mycket medvetna stölder/lån - som Mahlers töntiga anspelning på "Broder Jakob" i första symfonin.



Intressant artikel för övrigt! Korsord alltså, har länge funderat på att göra ett sånt, men det verkar så svårt och tidskrävande.

#5 - - Kalle:

Det är helt klart så att man kan tror att man kommit på något, men i själva verket är det något man hört. Mozart, som hade något i stil med fotografiskt minne och absolut gehör, han har skrivit en pianosonat (minns nu inte vilken) där ett helt parti är exakt likadant som i nån annans (minns inte vem) pianosonat, publicerad några år tidigare. Det roliga är att Mozarts musik liksom bara glider in i kopian och sen ut igen, det är inte ett avsnitt med tydlig början och slut som kopierats utan bara ett, verkar det, slumpmässigt antal takter.



Well. Jag gillar Mahlers Broder Jakobidé. Jag uppfattar den som desperat ironisk.

#6 - - Kalle:

Jag längtar till den dag när man kan melodigoogla.

#7 - - Nicholas:

Ja! Men fy fan för Broder Jakobidén. Det är som sagt desperat ironiskt. Lika meningslös musik som när Massive Attack slog knut på sig själva i 90-talsironin och gjorde en reggaecover av "Light my fire".

#8 - - Kalle:

Ja, det finns likheter mellan 1890-talsironin och 1990-talsironin. Men meningslöst skulle jag inte kalla det. Mahlers desperation är djup och meningsfull.

#9 - - Jeps:

Ny Khonnorlåt om någon är sugen...jag gillar hans nya Isoleétyp sound rätt mycket vad tycker ni?

http://open.spotify.com/track/7rhXUxEUrZbri4gfn3K9nk