That's right, I'm on some Pirandello shit. Hur som helst - häromdagen publicerade min vän Kinky "David" Afro en lista på sina 100 favoritlåtar från detta decennium. Det berodde på att tidningen Novell hade bett honom, och mig, och andra movers & shakers om en topp-100 för att så småningom sammanställa Den Objektivt Sanna Listan På Årtiondets Bästa Låtar. En strålande idé, säger en kanonivrare som jag. Och jag måste säga att jag inte hade några planer alls på att publicera listan någonstans utan bara skicka den till Novell-gänget, men Kinkys lista var så rolig att läsa så jag snor hans idé rakt av.

Hundra låtar är faktiskt ganska jobbigt, och det blev en del darling-killande. Jag som var så stolt att jag hade med Shakiras "Hips don't lie", men nä, den fick stryka på foten till slut. Skivor som "Donuts", "Madvillainy" och "Endless summer" blev inte heller representerade, för det kändes helt omöjligt att ta ut enstaka spår från dem. Men men, jag ska inte hålla på med en massa brasklappar, det är så himla trist. Det här är min lista och jag står för den. Det här är för övrigt ett väldigt bra startskott för en inläggsserie som jag planerat ett tag, om saker som har definierat detta decennium. Men mer om det snart (förhoppningsvis).
  1. Electrelane   -   Suitcase
  2. Mariah Carey  -  We belong together
  3. Cat Power  -  The Greatest
  4. Aaliyah -   More than a woman
  5. Ciara -  Promise
  6. Sade    -   By your side
  7. Jens Lekman -  Black cab
  8. Jay-Z -  Never change
  9. The Knife -  Heartbeats
  10. J Holiday -   Bed
  11. Clipse feat. Pharell & Bilal -   Nightmares
  12. R Kelly -  Happy people
  13. Håkan Hellström   -    Nu kan du få mig så lätt
  14. Usher feat. Young Jeezy -   Love in this club
  15. Ghostface Killah -  Child's play
  16. The Knife feat. Jay-Jay Johansson -  Marble house
  17. Håkan Hellström -   En midsommarnattsdröm
  18. Ghostface Killah -   Whip you with a strap
  19. The Embassy -  The great indoors people
  20. Hot Chip -  Ready for the floor
  21. The Radio Dept - Lost and found
  22. Doves -  There goes the fear
  23. Håkan Hellström -  Uppsnärjd I det blå
  24. Comet Gain  -   You can hide your love forever
  25. The Game feat. 50 Cent -   Hate it or love it
  26. Cassie -  Is it you
  27. T.I.. -  What you know
  28. D'Angelo -  One mo gin
  29. Faith Evans -  Again
  30. Natasha Bedingfield -   Unwritten
  31. Beyoncé -   Irreplaceable
  32. Martha Wainwright -  Bloody motherfucking asshole
  33. Håkan Hellström -  Brännö serenad
  34. Vashti Bunyan  -   If I were
  35. Ne-Yo -   Mad
  36. Erykah Badu   -  Bag lady
  37. Ray Lavender -  Donkey Kong
  38. Static Major feat. Lil Wayne -  I got my
  39. The Tough Alliance -   Make it happen
  40. Amerie  -  1 thing
  41. Lil Wayne - Dough is what I got
  42. Robyn - Be mine
  43. Khonnor - Megans present
  44. Nelly -  Country grammar
  45. OutKast -  Bombs over Baghdad
  46. M.I.A. - Paper Planes
  47. Justin Timberlake - My love
  48. R Kelly -  A woman's threat
  49. 50 Cent -  In da club
  50. Syleena Johnson feat. Jermaine Dupri -  Classic Love Song
  51. Gucci Mane -  Stoopid
  52. The Strokes -   Hard to explain
  53. Lupe Fiasco   -  Hurts me soul
  54. Hot Chip - Boy from school
  55. Philly's Most Wanted - Cross the border
  56. Royce da 5' 9" -  Boom
  57. Scarface feat. Jay-Z & Kanye West - Guess who's back
  58. Arcade Fire -   The well and the lighthouse
  59. Missy Elliott -  Get ur freak on
  60. Håkan Hellström -  Magiskt men tragiskt
  61. Fleet Foxes -  He doesn't know why
  62. The Embassy - Some indulgence
  63. Snoop Dogg -   Sexual eruption
  64. Phoenix -  Too young
  65. Antony & the Johnsons -  Hope there's someone
  66. The Radio Dept -Where damage isn't already done
  67. Animal Collective -   My girls
  68. Grizzly Bear   -  Two weeks
  69. The Avalanches -   Since I left you
  70. Cee-Lo - Gettin' grown
  71. Little Brother  - Lovin' it
  72. Jaheim -  The Chosen One
  73. UGK feat. OutKast -  International playas anthem
  74. Robert Wyatt - Old Europe
  75. Ison & Fille - Vad e det för mode?
  76. Paul Weller -  Where'er you go
  77. The Hidden Cameras -  Boys of melody
  78. Lambchop -   Something's going on
  79. Mos Def feat. Slick Rick -  Auditorium
  80. Håkan Hellström -  För sent för Edelweiss
  81. Jay-Z feat. Scarface & Beanie Sigel -  This can't be life
  82. The Field -  Silent
  83. R Kelly -  I wish
  84. Frida Hyvonen -   This night I recall you
  85. Eminem   -   Lose yourself
  86. The Radio Dept - It's personal
  87. Rihanna feat. Jay-Z -   Umbrella
  88. Nas -  What goes around
  89. The Plan -  Mon amour
  90. Sean Garrett & Ludacris -  Grippin'
  91. The Rapture -  House of jealous lovers
  92. R Kelly -  Ignition remix
  93. The Sleepy Jackson - Good dancers
  94. El Perro del Mar -  Lord knows (you gotta give to get back)
  95. Justice vs Simian -  We are your friends
  96. The Tears -   Refugees
  97. Belle & Sebastian -   I'm a cuckoo
  98. Reflection Eternal -  Four women
  99. Lady Gaga -  Eh eh (nothing else I can say)
  100. Mingus - Kär i en kickers
#1 - - Nicholas:

Okej, två uppenbara missar:

The Streets - Has it come to this

Ya Boy - Holla at ya boy

Båda är bättre än Lady Gaga.

#2 - - max:

får man bara ha en lått per skiva eller tycker du verkligen att whip you with a strap är bättre än typ nutmeg och we made it? introt är kul iofs, kul och skrämmande.

#3 - - Anonym:

Håller på med samma, tur du sa Streets för det hade jag glömt. Men jag väljer nog den sorgliga It's Too Late i stället. Med de där enorma trummorna, andra kaggen i andra varvet är lite snabb, det är därför man mår lite dåligt när man hör den. På det bästa av sätt alltså.

#4 - - Anonym:

...skrev det sista

#5 - - Anonym:

matti alkberg skrev. vilket piss. det tar inte mitt namn, namnfältet.

#6 - - Jeps:

Justice vs Simian tyckte jag var lite oväntat halfkefft, annars var det mycket bra man hört och ett par nya roligheter att kanske spotifya

PS: Kan ni (kinky) inte skriva nåra till listor från andra årtionden, eller det kanske är för mycket jobb?



Keep it up!

#7 - - Petter:

Alltså, den här listan är 100% konstig. Mer om det IRL.

#8 - - Nicholas:

En annan låt som borde kommit med är EU-låten med Sarah Brightman och den där italienaren. Så jävla fet.

#9 - - Håkan:

Jag har svårt att de hur 91 låtar (bl.a. en låt av the plan!) kan vara bättre än Ignition. Sen tycker jag att listan ger lite stöd åt min tes beträffande din konstiga indiesmak (the great indoors people?).

#10 - - Jeps:

Vadå the embassy var väll det minsta att klaga på

#11 - - Nicholas:

Det ska sägas att detta är en lista som jag lite stressat slängt ihop på ett par kvällar. Ordningen kanske det finns en del att knysta om, men urvalet är jag rätt nöjd med. Mon amour är lätt på samma nivå som Ignition!



Jag vet inte om min indiesmak är så himla konstig. The great indoors people är bästa låten på Futile Crimes, punkt slut. The pointer och It never entered my mind är väl hitsinglarna, men jag har inte ett lika personligt förhållande till dem. Boxcar är också bra, och sista låten är dö'bra, men The great indoors people är ändå min favorit. Syntarna på slutet, de är så vackra.



Max: Nutmeg är svinbra, men Whip you with a strap är ändå bättre, starkare, ett mörkt appendix till All that I got is you. We made it - ärligt talat? Inte ens topp fem på Supreme Clientele!

#12 - - Max:

topp fem eller inte har den likväl fantastiska stråkar. Vad tycker du om stroke of death?

#13 - - Nicholas:

Hm, vilken är nu det? Är det en av alla dessa låtar som inte står listade på omslaget (vad är grejen med Wu-Tang och felaktig information, det är ju samma sak med Liquid Swords)? Topp fem är för övrigt:

1. Child's play

2. Nutmeg

3. One

4. Buck 50

5. Apollo Kids

Jag gillar även Cherchez La Ghost, Wu-Banga 101 och Saturday Nite. Ja, det är ju en toppskiva alltså.



Ännu en låt som borde varit med på topp 100 - kanske topp 10 - är Burials "Archangel". Som ni märker har jag helt övergivit principen om att stå för min lista och inte komma med en massa tillägg. Men på sätt och vis gillar jag det här, det känns lite postmodernt på något sätt; det är inte listan i sig som är det viktiga utan snarare tillblivelseprocessen inklusive eftersnacket...

#14 - - Patsy:

Här är spotifylistan om nån är sugen...

#15 - - Nicholas:

Sebastien Telliers "L'amour et la violence" borde också varit med. Snart får jag väl göra om hela listan.

#16 - - Pondexter:

SEX Håkan-låtar! Det är härligt att se.



Tycker annars också att många sätter "Ignition (Remix)" så konstigt långt ned. What up?

#17 - - Cheney Is a Cuddler:

Skönt att någon visar Kweli och Tek some love with "Four Women" (or "Expansion (Outro)" som den är listad på albumet).



#18 - - polly:

PJ Harvey Stories from the city... en av världens bästa skivor.. hur kan man inte ha?