När Ne-Yo gick ut med att hans nya skiva skulle heta "Year of the gentleman", att han var fett inspirerad av Frank Sinatra och Sammy Davis Jr och att han inte skulle ha några gästartister på skivan (inga meningslösa Jay-Z-samarbeten som förra skivans "Crazy"), då blev man ju hoppfull. I och för sig är det rätt klyschigt med Rat Pack-faiblessen, och man minns med fasa Westlifes och Robbie Williams utflykter i (den populära bilden av) den musikaliska världen. Men Ne-Yo, tänkte man, kunde göra det med stil, han skulle sitta vid ett piano och göra skitbra, eleganta, mogna kärleksballader.

Sen kom skivan (släpps idag tror jag), och det är ännu en samling Stargate-låtar. Krampaktig fyrkantig IKEA-disco som jäktar upp tempot på alla Ne-Yos låtar och gör dem oändligt mycket sämre än vad de hade kunnat vara. Jag vet, alla låtar på skivan är inte proddade av Stargate, men de som inte är det låter som Stargate ändå. Och man förundras hur norrmännen kunde förlora den mjuka sensibiliteten från "So sick" eller den oemotståndliga popkänslan från "Irreplaceable" och gå ner sig i sån här strömlinjeformad kvasielectro? Är fjorden förgiftad? Var de bara charlataner ända från början, hade de bara tur innan? Hur som helst så är det sorgligt. För Ne-Yo är en artist som behöver en bra producent, någon som kan slipa bort de mest sentimentala hörnen från hans låtar och istället bidra med lite tyngd, lite fylliga arrangemang, lite klädsam instrumentering. Låtarna mår inte bra av plåtiga 808-trummor och plastiga pianoljud, det låter naket och ofärdigt och framförallt väldigt förvirrat.

Nu kanske det låter som jag är konservativ. Jaja, skit samma i så fall. Alla är inte gjorda för att göra disco, och lika meningslöst som det vore att höra Rihanna sjunga "Get down like that" är det att höra Ne-Yo sjunga "Don't stop the music". För det är det han gör, eller åtminstone tvingas försöka göra, av de påhejande norrbaggarna i Stargate. Komm nu Nejå! Nu skall vi gott hitte på en god hitlåt! En rikteg festeleg discodenga! Omm du bare skruver opp tempot en lille aneng! Såderja!

Någon på WBL skrev att 2008 är ett lite förvirrat år för R&B. Det är sant. Det har gjorts många bra låtar - det gör det alltid - men sådär glimrande fantastiskt som 2006 och 2007 är det här året faktiskt inte. Det är okej, allt går ju i konjunkturer. (Slapp tes som jag inte orkar utveckla: har soul alltid en nedång de sista åren under varje decennium, innan en ny härlig tid och inrikting tar vid? 1968 och 1969 var inte lika bra som de föregående åren, sen blev det ju bra igen. Samma sak med 1978 och 1979, och nu räknar vi alltså inte disco. 1988 och 1989, sämre än mitten av 80-talet, lätt. 1998 och 1999, hm kanske, de var ju inte dåliga men 1995-1997 var ju magiska.) Jag gillar Danja och jag gillar Polow da Don (även om han är lite ojämn) och jag älskar The Dream. Darkchild är också bra fortfarande. Men jag har ändå en känsla att 2010 kommer att knocka oss med ny R&B som är av den kalibern att vi först då inser vilken drought 2008 och 2009 var. Ja, det vore i alla fall trevligt om det blev så. Numerologen i mig skulle bli glad.
#1 - - D.D.:

Årets kanske bästa r&b-låt (Saadiqs "Sometimes") låter exakt som om den var gjord 1963.



Vem är det som är konservativ nu?

#2 - - Nicholas:

Har du någonsin varit något annat än konservativ, mr Queensbridge 1995? Förresen DD, jag träffade bloggaren Birdseed idag, vi går tydligen i samma klass! Så nu är det bara du som fattas för att vi ska diskutera populärkultur på engelska.

#3 - - D.D.:

Jag ser mig mer som mr 3rd Ward 1999, men okej. Dessutom är jag för tillfället inhyst rätt nära där ni antagligen pluggar så vi kan säkert ha Frescatipicknick.

#4 - - Birdseed:

Mysigt! Jag antar att det blir på sunkburgarstället Picknick?



Jag är mest ledsen för att Full Scale aldrig riktigt kom igång, dom kändes lovande inför framtiden i våras.

#5 - - Don Costa:

tänk om ne-yo istället för att ha gett bort låtar till andra och gett ut en skiva om året, bara släppt en skiva i år med de senaste årens bästa låtar! jävlar en sådan skiva. nu fungerar ju inte r&b'n så, och det är inget fel i det, men ändå.

#6 - - Nicholas:

Jag förstår hur du tänker. Men har Ne-Yos låtar för andra de senaste året verkligen hållit sån hög kvalitet? Stargate fuckar ju upp även dem. För övrigt är "Mad" från "Year of the gentleman" en riktigt bra låt.

#7 - - Birdseed:

Jag har funderat lite på vilka skivor jag tycker om och kommit fram till att att 1988-89 kanske inte riktigt funkar i din framställning ändå. I alla fall inte för mig. Jag är å andra sidan rätt förtjust i den tidiga new jack swingen, 1988 kom ju både Guys, Bobby Browns, Babyfaces, Al B Sures och Toni Tony Tones första skivor, 1989 Chukii Bookers och En Touchs. Sen tycker jag att Jam/Lewis fortfarande var rätt starka då, Cherelles skiva Affair spinner rätt mycket på min vinylspelare.



87 å andra sidan - kom det några riktigt bra låtar 87?

#8 - - Nicholas:

Gulp. Nä okej. Tänkte mer mitten av decenniet. Luther Vandross och Minneapolisfunken. Alltså jag är inte så mycket för den tidiga new jack swingen... men jag kan inte förneka att det hände rätt mycket kring 1989, så tesen faller väl där.