The Black Stallion (1979)


Crin Blanc (1952)


My Friend Flicka (1943)


The Red Pony (1949)


National Velvet (1944)

Intressant nog har många hästfilmer pojkar istället för flickor i de mänskliga huvudrollerna. Är det för att ge flickpubliken double up? "Vacker häst + söt kille = bästa livet!" liksom. Men jag har inga problem med det, tvärtom är det ju trevligt att kunna identifiera sig med en films huvudperson. För övrigt tror jag inte att "Mannen som kunde tala med hästar" är en bra film, eller i alla fall verkar den handla mer om människorna än om hästarna, vilket gör mig lite skeptisk. Men jag har en kompis som gick och såg den under sina värsta Scarlett Johansson-haze. Är det så himla okej egentligen? Hur gammal var hon där, 14? Lite R Kelly-varning på det faktiskt. Jag kanske bör inflika att min kärlek till hästar är av strikt icke-erotisk natur.

PS bästa låten just nu: Dennis Browns "Love me always", från "Visions" (1977).
#1 - - max:

My friend Flicka - en böckerna som Moe Szyslak läser för barnen på barnsjukhuset

#2 - - Nicholas:

soft