Är det bara jag, eller har det talats väldigt lite om vad Beyoncé sjunger i "SIngle ladies (put a ring on it)"? Jag älskar den, den är rågroovy och melodin i call-and-response-grejen känns mer Afrika än gospel vilket är coolt. Men. What's up med det här att uppmana alla stackars ladies - självvalda singlar eftersom de är karriärshungriga - borde varva ner och settle down och gifta sig? Låten är ganska intressant i sin dubbelhet: samtidigt som man ska dansa och festa så ska man banne mig fatta att man inte kan hålla på hur länge som helst att svira omkring utan ett ring på sitt finger. Okej, schysst. Ännu mer märkligt blir det ju av att låten görs av Beyoncé, som ju ändå har ett hyfsat track record av att sjunga duktiga genusfunderingar till trettonåringar. Och hon släppte ju den förnumstiga singeln "If I were a boy" exakt samtidigt som "Single ladies". Några textrader:

He’s a man that makes me and takes me
And delivers me to a destiny, to infinity and beyond
Pull me into your arms
Say I’m not the one you own


"Single ladies (put a ring on it)" är en låt på Sasha Fierce-delen av Beyonces nya skiva, dvs den lajvigaste delen. Är det så man ska tolka det, som ett avancerat rollspel? Är Sasha Fierce inte bara vildare och sexigare än Beyoncé Knowles, är hon också mer omogen? En liten puppa som ännu inte förvandlats till en Mogen Medveten Kvinna och därmed är lika besatt av att hitta mr right och bli ägd av honom, likt Britney Spears persona anno 1999 ("Baby one more time", "Born to make you happy" etc). Om det är så - ett artistiskt experiment - så är det intressant. Men även om det är så: fy fan vad sjukt! Ett djupt förakt mot unga festglada tjejer? Nice! Det är The-Dream som har skrivit låten så det smärtar mig att vara kritisk, men...

Jan Gradvall skrev nyligen, apropå Per Gessle men han har skrivit det tusen gånger innan, att det är få som har fattat vad popmusik handlar om. Vad handlar det om då? tänker alla och spetsar öronen. Enligt Jay-G handlar popmusik om att förvandla sig, glömma sin identitet och bli något annat, något mer extraordinärt. Och visst - vi har Elvis som ville bli svart, Bob Dylan som ville bli mystisk sanningsägare, David Bowie som ville bli metrosexuell utomjording, Grace Jones som ville bli man, Ice Cube som ville bli tuff gangster, osv osv. Frågan man ställer sig med Beyoncé är dock: räknas det som härligt popkultur-korrekt förvandling om den persona man skapar är en reducerad version av en själv? Typ "det här är jag - för tio år sen". Knappast ett hjärteskärande förverkligande av astronomiska drömmar! Det är ju, egentligen, samma sak som när gamla etablerade (läs: rika) gubbrockare skriver låtar där berättarjaget är ungt, fattigt och Hungrigt. Beyoncés make Jay-Z gjorde ju just detta på sitt senaste album "American Gangster" till ett rätt patetiskt resultat. Jag tycker inte att det är samma sak som att förvalta arvet från David Bowie, och egentligen är det likadant med "Sasha Fierce".

För övrigt håller jag med Jan Gradvall om att det är få som fattat vad popmusik handlar om, men min definition skiljer sig från hans. För mig är det väldigt enkelt. Popmusik handlar om att flyga. En av få svenska artister som fattat detta är Marit Bergman. Jag blev så lycklig när jag gick i Malmö en dag och hade hennes "You can't help me now" i hörlurarna. Hon sjunger: "I'm gonna fly out of here". Inte "I wanna fly out of here" eller "I wish I could fly out of here" eller nåt sånt, utan helt sonika: jag flyger härifrån, jag flyger nu. Om melodin är tillräckligt bra och framförandet tillräckligt starkt är det inte så svårt att lyfta och se staden ur fågelperspektiv. För mig är det så! Kanske för Marit Bergman också. Glasvegas bästa låtar är som en jetmotor på ryggen. Det är så jag vill ha min popmusik.
#1 - - Henrik:

Jag tror det bara handlar om att det är 3 snubbar (varav en heter Kuk i förnamn) som har skrivit den.

#2 - - D.D.:

Som jag ser det är flygandet ett av två mål för popmusik. Det andra är näven i fickan och vilja skjuta folk.



Flyga/skjuta, take your pick.



Sen finns det förstås laga mat i dyrt kök-musik, där man vältrar sig i attraktiva detaljer, men då är det inte pop längre utan något annat (som inte nödvändigtvis behöver vara sämre - viktig poäng).



Vad är förresten dealen med den här jättehiten från Beyonce? Jag lyssnar ju mest på gangstarap från bloggar och hörde den först härom dagen. "If I was a boy". Musikaliskt var det intressant eftersom hon plötsligt, efter soft vers och till synes oprovocerat, bara börjar skrika ut refrängen så att högtalarna distar. Är det grejen nu? Feelings on decibels? Jag hatar inte, men det är annorlunda.

#3 - - Max:

Är inte kritik av texten i exempelvis "born to make you happy" farligt nära gränsen för vad som brukar betraktas som "efterblivet pk"? (Obs, har inte hört resten av texten)

#4 - - Nicholas:

Efterblivet pk? Kanske. Fast jag har ingen "stackars Britney"-angle, mer en "intressant när en artist som tidigare sjungit x-texter nu sjunger y-texter"-angle.



DD: jag tycker pop och hiphop fyller olika funktioner. Man kommer i ett annat mode. Ett göttigt mode, som handlar mindre om att flyga och mer om att köra bulldozer.

#5 - - Max:

I see : )

#7 - - Nicholas:

Det var fint. För övrigt går jag numera omkring med Miles Smiles i min iPod likt en munk med sin bibel.

#8 - - Alina:

Va gärna med och rösta fram den bästa filmen! :)

#9 - - Johan:

Ditt sista stycke: fint. Men då är meningen med popmusik detsamma som meningen med poesi - och med all konst.

#10 - - Anonym:

Henrik: vulgärt.

#11 - - Anonym:

Henrik: vulgärt.

#12 - - Nicholas:

Vulgärt eller inte, han heter faktiskt Kuk Harrell. Poor old bastard.

#13 - - Caroline:

Alltså förlåt, men du glömmer bort den sentimentala dimension. Som insatt vet jag att det är fan det du går igång på MEST AV ALLT.

kanske inte i hip-hop, men alal andra genrer. flyga..../gråta som ett litet barn, your pick

#14 - - Nicholas (in a sentimental mood):

Vad går du själv igång på, cooling?

#15 - - Pondexter:

På hennes fantastiska <a href="http://www.youtube.com/watch?v=EBPZ-eQgTSs&eurl=http://pondexter.blogspot.com/" target="up">AMA-framträdande</a> känns det ju dock som att hon hyllar alla single ladies när hon ber dem vinka. Eller hånar hon dem? Båda på samma gång? Avundas hon dem? Personen Beyoncé Knowles är fan en svår nöt att knäcka.

#16 - - Pondexter:

Fuck, HTML-koder fungerar alltså inte. Här är videon: http://www.youtube.com/watch?v=EBPZ-eQgTSs&eurl=http://pondexter.blogspot.com/

#17 - - Jonas Lidström:

Men hej hej stopp och belägg...



Huvudpersonen i låten då, hennes partner har bailat ut på henne efter 3 år, gud vet varför, hon är less på all skit, går på klubb och har kul och flörtar med nån random man. Då blir hennes ex sur, alternativt att hon tänker sig att exet skulle bli sur ifall han visste, men hon avfärdar det med att om du nu ville ha mig så skulle du tagit konsekvenserna och committat ordentligt till förhållandet. Nu har du blåst din chans. "If you like it then you shoulda put a ring on it"



Visst det känns inte superhett med allt fokus på ringar och giftermål, men själva det viktiga är väl att om man inte vågar binda sig så är det ingen idé att komma och gnälla sen när den andra gått vidare. Eller?

#18 - - Nicholas:

Ah, ett fall och en lösning! Tack Jonas!

#19 - - Jonas Lidström:

Men när vi ändå är inne på textinnebörder och The-Dream: den här "Fast Car" låten är ju en grym Little Red Corvette-parafras och då får man väl köpa att han liknar en kvinna vid en bil. Men vad menar han med "I wanna love you / I wanna show you there's nobody like me /.../ I need a bad girl, you're just too good for me" ? Han vill ligga med henne och visa vilken grym älskare han är, fast samtidigt avfärdar han henne för att hon är för tråkig? Det är ju liksom både dubbla budskap och total hybris på en gång.

#20 - - Jonas Lidström:

Och, ja förresten: ingen orsak!

#21 - - Pondexter:

Okej, så här ser inledningen till "Fast Car" ut:



"Baby, you just a little too sweet for me

Aw, baby, I don't know if you got what I need



And I wanna love ya, baby

I wanna show ya there's nobody like me

And I trust ya, baby

I need a bad girl, you just too good for me"



Är det inte så att han bedyrar sin kärlek för sin nuvarande, trygga ("I trust ya") tjej (han VILL älska henne, han VILL visa henne att det inte finns någon som honom) men samtidigt att han LUSTAR efter någonting annat, något mer spännande?



Senare, i sticket låter det:



"She's a pretty car, nice seats, cooler than my AC

Chrome wheels, perfect dash, racin' brakes, good on gas

She looks good when she's out on the road

But, I'm livin fast and I'm trying to lose control"



Här antar jag att han pratar om den trygga tjejen. Medan låtens "fast car" är denna fiktiva bad girl som kommer få honom att förlora kontrollen.

#22 - - Nicholas:

Makes sense, tycker jag. Intressant också att tjejen går från att vara "you" till att bli "she", ökande distans alltså.

#23 - - Jonas Lidström:

Ja jag antar att du har rätt, Pondexter. Men helt begripligt blir det ändå inte, jag kanske är trög... för att vara ett triangeldrama är det bara så väldigt lite dilemma över det hela. Han vill det ena och det andra men verkar också ganska liknöjd. "Is it with you or someone else" på slutet låter mest som att det kvittar lika, han kommer få sina behov tillfredställda either way. Men jag ska släppa det här, det finns nog inte någon stor mystisk sanning dold mellan raderna alla gånger. I vilket fall, tack så mycket för analysen!