Ah, det är så mycket som man måste ta sig förbi när man lyssnar på popmusik. Så många artister och band är så lätta att hata eller älska av fel anledningar - man hänger upp sig på kontexten, för den finns där hela tiden, in your face, man måste förhålla sig till den.

Exempelvis var det många som gillade The Who när de kom för att de var "mods", lite smartare, lite coolare, lite mer estetiskt medvetna, sa att de gillade R&B och inte Beatles. Så folk köpte skiten och nu, än idag, har The Who någon sorts konstig status som ett bra band. Trots att de är typ sämst i världen och var det redan då. Vem är The Who liksom? Who? The who?

På samma sätt är det lätt att hata The Arcade Fire av fel anledning. Här är kontexten: de gör arenarock som är lite smartare, lite snyggare, lite mer välorkestrerad än vanlig arenarock. De är Bandet som alla har väntat på så förtvivlat. Deras debutalbum hyllades av vidriga Pitchfork. David Bowie namedroppar dem och känner sig hipp. De är skamlöst gothiga och döper ett album till "Funeral" och har illustrationer på sitt skivomslag som för tankarna till Smashing Punpkins "Mellon Collie and the Infinite Sadness" (förlåt Anakin...) eller Neutral Milk Hotels "In the aeroplane over the sea" (iofs inte en dålig skiva), ni vet sån där gammeldags psykedelisk konst som ser ut som barnhallucinationer från 1800-talet. En övertydlig estetik. Och de exploaterar den symboliska kraften som finns i kyrkan, genom att typ spela live i en kyrka eller döpa sitt andra album till "Neon Bible", de gör det lätt för sig. Lättköpt dramatik. Osubtilt. Arenarock i en förrädisk kostym. Och alla medelålders rockjournalister älskar dem.

Klart att man hatar The Arcade Fire.

Men eftersom jag inte vill vara en idiot bestämde jag mig för att lyssna på dem ändå, av vetenskapliga skäl så att säga. Så att jag hade kött på benen nästa gång jag slentriandissar dem.

Och guess what? Jag gillar faktiskt "Neon Bible". Det är en bra skiva! Fina melodier, starka ackordföljder, härliga körer, ÄKTA dramatik, desperationen blåser friskt i håret, allt är inte gothigt mörkt utan snarare märkligt ljust, nästan oroväckande ljust. Låtarna är som långdistansmissiler som flyger fram, kilometer efter kilometer, oundvikligt på väg mot sina mål. "Ne-on-bi-(ble)" sjunger Bono (eller vad han heter), så lugnt och fint som han kan, inte manierat och tramsigt. Och den bästa låten, "The Well and the Lighthouse", har en avslutande refräng som är så vacker att man aldrig vill att den ska ta slut. Det är bra musik. Lite samma känsla som Electrelane när de är som bäst, fast med ett fegare och mer lättsmält uttryck. Men nevertheless - det är en bra popskiva.

Andres Lokko dissar givetvis The Aracade Fire. Men lita inte för mycket på honom när han snackar om rock. Häromveckan hyllade han ju Joy Division i en hel krönika (m-o-s-s-i-g-t!) och skrev klyschor som "de gör musik inte för att de vill det, utan för att de måste". Whatever A-Lo. Kan man lyssna på Joy Division (det kan iofs inte jag, jag hatar den jävla "Love will tear us apart") så kan man lyssna på The Arcade Fire. Och det finns ju fler sätt för konst att vara livsbejakande på än genom att handla om sex, dans eller politik, så nog finns det plats för sån här musik också.
#1 - - Henrik:

Alltså, jag laddade ner Neon Bible när den kom och när jag lyssnat igenom skivan kom jag inte ihåg en enda melodi eller textrad. Så otroligt intetsägande MOR att de bara kan vara från Kanada.

#2 - - John:

Nej betydligt heller Joy Division då, gillade inte heller dem till en början men jag fel. De har väl gjort betydligt mer än Love Will Tear Us Apart?

#3 - - koffe:

Men du, Arcade Fire har ju, trots en och en annan fin melodi, varit precis lika mossiga som någonsin Joy Division. Med skillnaden att JD gjorde sina saker för trettio år sedan, varpå Ian Curtis hängde sig och därmed knappast kan framstå som rockens räddare år 2007. Något som alldeles för många män i mustasch redan tycker sig ha hittat i Arcade Fire. Men finns ju absolut NOLL nytt i dem, bara den ständiga gotkavajen.

För övrigt, yada yada märka ord men ändå:
A-Lo (ett fantastiskt smeknamn by the way) hyllade ju Tony Wilson och inte Joy Division i den krönikan. Det senaste jag minns att han skrev om dem var 1997 och då var det inte direkt några muntra rop som skrevs ned.

Sedan är love will tear us apart typ världens onödigaste låt.

#4 - - Henrik:

för övrigt: http://www.newyorker.com/arts/critics/musical/2007/10/22/071022crmu_music_frerejones?currentPage=1

#5 - - Anonym:

"Sedan är love will tear us apart typ världens onödigaste låt"

ett fullständigt sanslöst och provocerande uttalande om en av de största musikaliska skapelserna någonsin. Jag blir tokig!

#6 - - koffe:

amen du, anonyme kommentator. I jämförelse med de övriga produktioner som Joy Division faktiskt gjorde är ju love will tear us apart deras born in the USA, svulstigt, inte alltid utan poäng men på det hela taget totally onödig.

#7 - - Nicholas:

OK ge mig en topp fem Joy Division då som jag kan ladda ner. Tills jag hör någonting bra har jag armarna i kors.

#8 - - satt:

Vad var det här för valpigt försök att provocera? skärpning!

#9 - - Anonym:

hört talas om en låt vid namn atmosphere?
mossigt? och hur är det med bruce springsteen? joni mitchell?

#10 - - matti alkberg:

Atmosphere, These Days, Disorder, 24 Hours, Heart and Soul. Seså, gör det nu. Du kommer ändå inte tycka om dem.
Med all respekt i övrigt: ibland är du lite ute och cyklar i den meningen att du är förutsägbar. Dissa England och Joy Division(-fansen). Billiga poänger.

Men du skrev A-Lo så det gör ingenting. Du är förlåten.

//Gud

#11 - - Anakin:

Haha! Jag började fila på en kommentar redan innan jag hunnit läsa parentesen efter Smashing Pumpkins-dissen. "Neon bible" är magnifik. Överlägset bättre än debuten. Till och med Andres kröp ju till korset och listade den som "guilty pleasure" någonstans. Om du klarar av att lyssna på Arcade Fire borde du upptäcka Miranda Sex Garden, ett brittiskt gothband med massor av stråkar och kyrkorglar.

#12 - - koffe:

Anakin, så här sa han om det var det du syftade på:

"Men man måste ibland kämpa för att bibehålla några av sina förutfattade meningar för att göra livet lite drägligare och roligare. Så därför skulle jag av princip ? vilket förstås inte har något med mod att göra ? aldrig skriva annat än "ironiskt eller dissigt" om till exempel The Arcade Fire eller Nick Cave."

#13 - - Nicholas:

Miranda Sex Garden? Var det inte de du namedroppade och fick konstiga blickar för när du började på Pop? Hm, fast det borde i och för sig innebära att de kanske är bra. Det jag har emot goth är att det är så kitschigt. Jag hatar deppgihet för deppighetens skull, det är ju helt sjukt. Musik som symboliserar resan FRÅN det kaotiska och ångestladdade till något ljust och vackert, det är en annan sak, det kan ju vara hur bra som helst. Och då blir det en dynamik också. Tänker typ på Charles Mingus "The Black Saint and the Sinner Lady".
För övrigt var A-Lo själv som hittade på sitt smeknamn, inte jag.

#14 - - Set:

haha du kallar den gamle rocktyckaren för a-lo och din syster kallar guillou för Gulliou

så göööttt

#15 - - bridgeman:

Ber man om att få 5 JD låtar att ladda ned så diskvalificerar man sig själv så därför är det förbjudet att ge tips tyvärr.