DN vs SvD

Publicerat i: Allmänt
För några år sen snackade jag och Caroline om att vi borde skriva en artikel tillsammans med titeln "DN eller SVT - vem är mest självgod?". Men det blev aldrig av, kanske för att vi inte visste vem som skulle vilja publicera den, och kanske också för att man inte vill straffa ut sig arbetsmöjlighetswise. Utan att ha självgodhet som en variabel skulle jag nu vilja göra en annan jämförelse, mellan DN och SvD, eftersom jag för tillfället har båda tidnngarna.

LEDARSIDORNA - här är det verkligen pest eller kolera. DN har i och för sig riktigt sjuka ledare (jag minns "Idag är vi alla danskar"), men SvD har riktigt sjuka ledare.  Å andra sidan är de så nuts att man inte kan ta dem på allvar, man överväger inte ens att läsa dem. Fast det gör knappast saken bättre. Och på DN kan man alltid få skrocka lite åt Peter "Pretty boy" Wolodarski och Niklas "Annika Flynner-läsaren" Ekdal. VINNARE: DN.

INRIKESDELEN - DN Debatt är fetare än SvD:s Brännpunkt. Sverigenyheterna är ungefär lika bra, fast jag kan tycka att SvD är en aning mer koncisa och mindre pladdriga. Sen kommer DN:s akilleshäl, nämligen att de can't get enough av att rapportera om Stockholm. Jag trodde att jag skulle bli mer tolerant mot det sen jag flyttade hit, men det har jag fan inte blivit. Okej om de hade smusslat in det i någon bilaga, men strategiskt placerat mitt emellan inrikesdelen och utrikesdelen? That shit is mean, man kan inte missa det. Den politiska rapporteringen tycker jag båda tidningarna sköter lika bra. SvD är iofs fett höger, men Henrik Brors på DN verkar bara rätt dum. Eller är det bara för att Göran Persson gjorde en sån minnesvärd diss av honom i Erik Fichtelius tv-dokumentär? VINNARE: SvD

UTRIKESDELEN - Jag har en soft spot för hustlern Lennart Pehrson som säljer samma New York-nyheter till DN och Sydsvenskan. Och i allmänhet känns det som man "känner" DN:s utrikeskorrar, som Nathan Shachar eller Torbjörn Petersson. Jag gillar också Bengt Albons analyser av Irakkriget etc. Fast det kanske bara beror på att jag har läst DN mer? Dagens rubriker i DN är "Turkiska martyrfamiljer förenas i hat mot PKK", "Obama höjer tonen mot Hilary Clinton", "Fru Kircher pekas ut som segrare", "'Kung Kurt' utmanar Merkel" samt "Lastfartyg kapsejsade i södra Östersjön". SvD har faktiskt fetare artiklar: "USA mildrar kritiken mot Iran", "Cristina president i Argentina" (egentligen kan man tycka att det är förminskande att benämna henne med hennes förnamn, men eftersom det är ett rim ursäktas rubriken), "EU:s folkvalda får mer makt", "'PKK:s agerande obegripligt'", "Högern gick framåt i Bulgarien" och "Häftiga strider i Somalia". Boh! Yeah! How ya like me now! VINNARE: SvD

DEN FOLKFÖRAKTANDE/"NU GER VI PÖBELN VAD DE VILL HA"-DELEN - DN har "Insidan", SvD har "Idag". Båda är crap, men SvD är snäppet mer ointressant. Idag inleds en artikelserie om varför det är trevligt mer mörker, "Mörkrets ljusa sidor" heter den. Snark. Å andra sidan har DN den riktigt sjuka delen "Namn och Nytt" som bland annat innefattar riktigt sega kolumnen "Swanberg swamlar vidare". Jag har inte kunnat hitta något motsvarande i SvD. Båda tidningarna har en insändarsida som helt riktigt har gömts till tidningens näst sista sida (den mest skamfulla av alla platser, man ser den inte ens om tidningen ligger upp och ner). När det gäller korsord kan jag inte uttala mig, men jag hade en kund på Coop i somras som alltid köpte SvD just för att deras korsord var de bästa, så jag litar på henne. Jag tycker sodukona är bättre i SvD också. Dock har DN bättre matrecept - häromdagen "Ziti à la Carmela Soprano". Och vill man ha pöbellektyr så ger ju DN mer bang for your buck. VINNARE: DN

KULTURDELEN - Det är det här som är den verkliga knäckfrågan, är det inte så? Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun, för jag hade gladeligen tagit en anställning på båda. Men såhär känner jag med DN Kultur - det är ett fantastiskt gäng skribenter som alltför sällan pallar leva upp till sin egen standard. Och ofta är den sjukt tunn nuförtiden, vad är grejen med det? SvD har en mer pålitlig kulturdel, och - det måste sägas - Under Strecket är så gott som alltid mer läsvärt än DN Essä (snyft, jag som blivit publicerad där...). SvD har dessutom Andres Lokko som skriver krönikor en gång i veckan (Fredrik Strages krönikor i DN kommer bara varannan vecka! Å andra sidan är Karolina Ramkvist inte sällan läsvärd). Skivrecensionerna är DN bättre på, även om The Strage skriver frustrerande sällan. Andres Lokko är också sparsam med sina skivrecensioner, men det har en större effekt eftersom han är den enda skivrecensenten som går att läsa på SvD. Filmdelen är bra i båda tidningarna, men intressant nog får ofta en film bra kritik i en tidning och dålig i den andra! SvD har en betydligt längre tradition än DN med att sätta sifferbetyg på filmer och skivor, kanske är DN-kritikerna helt enkelt vana vid att komma undan med att vara vaga och inte säga definitivt om något är bra eller dåligt. De sätter en stolthet (vilket märks ännu mer i bok- och teaterrecensionerna) i att inte skriva för otvetydigt hyllande ord, eftersom dessa formuleringar kan citeras och förvandla vad som helst till succé, så starkt är ju DN:s inflytande. Intressant iofs, men det kan bli frustrerande att läsa. Hm... och tv-kritiken då, DN har Johan Croneman men SvD har Annina Rabe... hm... Äh, vad fan snackar jag om, jag älskar ju DN Kultur. (De har Rocky också, medan SvD har typ Fantomen.) VINNARE: DN

EKONOMIDELEN - pinsamt nog läser jag inte denna del. Man hinner inte med allt. Men jag känner mig fett oallmänbildad som inte gör det. Jag skulle vilja läsa 20 poäng nationalekonomi och knäcka koden, se igenom hela systemet. Eftersom vi lever i ett kapitalistiskt samhälle är man ju ganska dum om man ignorerar det som händer i kapitalismens kärna, it goes without saying. Men men. Vad jag har förstått så har SvD en mer inflytelserik ekonomidel, och det är inte förvånande, de är ju råhöger (medan DN är typ slappt höger). Och på första sidan av deras ekonomidel (Näringsliv heter den) imponerar de på mig med den feta huvudrubriken "Saknas: kvinnor". De har gjort ett tvåsidigt reportage med en jämställdhetsanalys av företagsvärlden. Oh sweetie, you shouldn't have! VINNARE: SvD

SPORTDELEN - skämtar du med mig? Har aldrig läst den. VINNARE: VET EJ

ÖVRIGA BILAGOR: DN Söndag är riktigt keff (häromveckan hade de ett scoop om den senaste trenden, "folk som gör en kovändning"). Och DN På Stan är hopplös, men ändå informativ om man vill ha ett schema på den kommande veckans klubbar och konserter. Dessutom har de ju "Åsiktsmaskinen" som författas av...?! VINNARE: DN

HEMSIDAN - SvD har Martin Gelins blogg, DN har Anakins Youtube-nedräkning. Hm, svårt. Men jag tycker att SvD har en bättre sökfunktion och en mer överskådlig recensionsdatabas. Och DN:s sorgliga bloggar har jag slutat läsa. (Även om Jonas Thente är rätt bra...) VINNARE: SvD

RESULTAT
DN: 4
SvD: 4

I'll be damned.
#1 - - Eric Rosén:

DN-sporten är bättre, även om varken den ena eller andra tidningen briljerar i genren. SvD har dessutom Jan Majlard som krönikör. Honom borde du läsa bara för att förundras. Han formulerar sig som ingen annan, in a bad way. Om utförsåkning/Anja Pärson: "Efter att ha kiknat av skratt då snabbpratande komikern Robin Williams i lördags kväll fullkomligt blåste bort (Michael) Parkinson ur intervjufåtöljen bjöd Anja mig på ett lika imponerade vinddrag i gårdagens störtloppsbacke.
Om Robin Williams pingvin på vita duken lagt världen för sina fötter med ?Happy Feet? briljerade Anja med sina fasta fötter."

Hahaha.

Vad gäller hemsidan har SvD dessutom Martin Jönsson som bloggar och gör det bra. Missa inte.

#2 - - Henrik:

är det bara jag som hellre läser Fantomen än Rocky?

#3 - - Lévinas:

Fantomen har jag läst sedan jag började läsa, fast på den tiden hette den Dragos i Svd. Jättebra och spännande!

Men sporten: bäst i Aftonbladet, där de dessutom har en superbegåvad layoutare eller vad han är: när Jems Byggmark tagit två raka VM-guld i vintras lade de på första sidan av sportdelen in ett mikroskopiskt Tärnaby på den jättestora tomma rosa förstasidan och visade hur många guld detta lilla Tärnaby bärgat åt Sverige genom Ingmar Stenmark, Anja Pärson och nu Jens Byggmark. Layout-människorna/redigerarna på AB har humor och är kreativa.

Sedan skriver man jättebra om fotboll i AB. Simon Banks språk är otroligt vackert och blommar ut till djungellikande, hämningslösa skapelser.

Fast, apropå språk: hela SvD har vackrare, mer stringent språk än DN som på något vis alltid ter sig litet halvful språkligt sett. Av den anledningen är det en plåga att läsa DN.

#4 - - D.:

Risken finns att SvD Näringsliv tappar en aning i kvalitet nästa vecka, när jag slutat. I övrigt måste jag tyvärr hålla med om SvD:s skandalösa seriepolicy. Fantomen, Tjalle Tvärvigg och Knoll & Tott, lever vi på 50-talet eller vad?

#5 - - håkan:

nicholas, jag tycker att du har helt fel när du avfärdar insidan och idag som "crap". i alla fall idagsidan har haft väldigt många bra artikelserier genom åren (här talar jag som gammal svd-läsare) - och detta trodde jag dessutom var en vedertagen sanning. tyvärr är det många av dessa artiklar som tagits bort från svd:s hemsida (den nya versionen suger verkligen). när idagsidan inte slår över i ren huvudet på sned-självhjälpslitteratur är den grym, så du borde ge den en chans.

sen är jag förstås lite svag för namn och nytt namn, men jag förstår om andra avfärdar den som "crap".

sen tror jag inte att man kan klassa vare sig idag/insidan eller namn och nytt som något som ges till pöbeln för att pöbeln vill ha det. sen när ville pöbeln läsa om intersexualitet, anhöriga till sexbrottslingar, manlighetsrollen etc? jag misstänker även att namn och nytt-humorn är en humor som går hem bäst hos övre medelklassmänniskor (jfr studentikos humor).

i övrigt en välkommen bloggpostning.

#6 - - håkan igen:

vad som gör dn:s stockholmsfixering ännu mer irriterande är ju att den inte bara utgörs av stockholmssidan, utan även - och det är nog detta som irriterar mig mest - vid en fixering vid det som DN betraktar som det unga hippa stockholm ("STHLM", med rosa bokstäver).

#7 - - calleblodig:

Vad gäller hemside-omdömet så verkar det som att du har utgått ifrån Svenskans gamla hemida (som ju var mycket bättre). Recensentsökfunktionen verkar numera vara borttagen.

Fin blogg för övrigt!

#8 - - Jana:

Cristina president i Argentina!

#9 - - Jakob:

Haha, mycket underhållande! Jag kommer förrövrigt ihåg din gamla essä i DN.... mycket bra om jag minnsrätt.

#10 - - Nicholas:

Tack Jakob!
Håkan: ja, jag tror faktiskt pöbeln VILL ha de där artiklarna. Läsa om "den lilla människan i det stora fenomenet". Anhöriga till sexbrottslingar, juicy stuff!
Har SvD tagit bort recensentsökfunktionen? Quel idioti!

#11 - - Anonym:

ok, men seriöst. de artiklar som publiceras på insidan/idagsidan utgör tillsammans med kulturessäerna de kanske enda längre, fördjupande och reflekterande texterna i dn/svd. du missar något.

#12 - - Anonym:

Den som sätter de vitsiga rubrikerna på Expressen Kultur borde skaffa ett jobb.

Vad skrev du om som DN-essä?

#13 - - Nicholas:

Om hiphop och konsumentrasism, typ. Google it.

#14 - - Anonym:

En kategori som jag tycker väger tungt är hur tidningarna väljer att göra sina extradelar under helgen. Alltså inte den hemska DN Söndag och den ungefär lika pinsamma Min Helg som SvD just börjat köra med. Utan det som SvD kallar för K och N på söndagarna. Det är grymt - mycket fördjupande läsning i båda delarna. Till skillnad från DN innehåller N dessutom reportage som utgår ifrån näringsliv/ekonomi men som faktiskt är läsvärda även om min inte vårdar en akiteportfölj eller jobbar som managementkonsult.

#15 - - Henrik:

Problemet med Svd:s hemsida är att de har läsarkomentarer. Komentarer som uteslutande skrivs av manliga sverigedemokrater från små efterblivna bruksorter.

#16 - - Karin:

"KULTURDELEN - Det är det här som är den verkliga knäckfrågan, är det inte så? Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun, för jag hade gladeligen tagit en anställning på båda. "

Haha, det där brottas jag också med varje gång jag skriver i min blogg om DN, speciellt DN. Det känns som om någon från kulturredaktionen sitter på ett litet moln och tittar nådigt ner på en. Inte nödvändigtvis på ens blogg, utan mer på var man står i kulturdels-frågan.