Whaddup whaddup. Det går undan nu. Men jag ska bara skriva en snabbis.

Idag hävdar Lefi Zern i en krönika i DN att all bra konst är deppig. "Det är svårt på gränsen till omöjligt att föreställa sig stor konst utan en grundstämning av allvar och melankoli". Är detta verkligen sant?

Jag tänker först på Ricky Gervais och Larry David som främsta motargument. Humor, fantastisk humor, stor konst. Men å andra sidan - båda de har ju verkligen en grundstämning av allvar och melankoli. Det är ju inte Benny Hill eller Mr Bean. Men är det bara därför som de är bättre? Jag tänker mest att de är intelligenta, begåvade. Att de har en melankoli är bara en del av allting. Eller? Kanske är det den avgörande skillnaden ändå.

Men musik då? Finns det inte mästerverk som är mästerliga utan att ha melankoli i sig? Mozart - men han var ju typ allvarlig ändå, även om han förnekade det. Hade han varit glättig på riktigt hade han aldrig kunnat komponera den 40:e symfonin eller sitt Requiem.

Men all jublande, livsbejakande, dansant musik som spelats in från 20-talet och framåt? Jazzen - men nej, till och med Louis Armstrong hade sorg i sin ton. Soulen - men nej, till och med Motowns största hits hade några dramatiska Holand-Dozier-Holland-ackord. Funken - nej, det var ju skitmycket en frustration över rasism (James Brown) och apatisk dekadens (Funkadelics "Cosmic slop"). Hiphopen - nej, till och med Too $hort har ju ett bistert allvar (lyssna på "Gettin' it" från 1996). Hm, Leif Zern kanske har rätt ändå?

Men nej, jag vägrar gå med på det. Det är för begränsande, för enkelspårigt. För bergmanskt, för eurocentriskt elitistiskt (yowzah, vilka ord jag svänger mig med!). Fuck that. Var är melankolin i Jay-Z:s och The Neptunes mästerverk "I just wanna love u"? Var är sorgen i Souls of Mischiefs ljuvliga "Step to my girl"? Eller i Tata Vegas 70-talsburgare "I need you now"? Och var är tungsinnet i Fannypack?

Det kan i och för sig argumenteras för att all bra disco har en bakomliggande "you got to dance to keep from crying"-mentalitet. Men är inte det lite krystat? Är inte det en grej som pretentiösa musikjournalister hittat på för att legitimera att de gillar enkel dansmusik? VARFÖR MÅSTE ALLTING VARA SÅ ALLVARLIGT? Det är ett konservativt, förtryckande kulturideal. Bara för att man älskar Göthe och Beethoven så måste inte de ha ensamrätt på definitionen av bra konst. Det är sjukt. Och macho. En allvarlig, vis och bister man - det är Bergmanidealet som Leif Zern diggar så hårt. Q-Tip som studsar fram över beatet i "Can I kick it?" och rappar "come and spread your arms if you really need a hug", det är motsatsen till det idealet. Och hur mycket jag än gillar Bergman (och en massa andra Allvarliga Män), så är det Q-Tip som jag älskar mest.
#1 - - caroline:

skicka det här till schottan. leif zern mot södervärn!

#2 - - Annika:

Visste att du skulle säga det... men ok

#3 - - Jam:

Word Annika! bara jävligt bra skrivet...

#4 - - H:

håller med, men nog är väl "I need you now" lite melankolisk?

#5 - - Annika:

Hm. Kanske. Det finns nog bättre exempel på glädjerusig soul - "My love is your love forever", till exempel. Men problemet med många glada soul- och discolåtar är att de är glada mot en melankolisk bakgrund. "I was born this way"(happy & carefree trots att man är fötryckt), "I'm so happy"(NU är jag äntligen det), "Love is finally coming my way"(efter all denna tid), till och med "I'm coming out" faktiskt! Däremot förvandlades den sistnämnda till 100% sorgbefriad lycka i Biggies "Mo money mo problems".

#6 - - Anton:

Fast vadå, om man pratar om Mozarts hela katalog och hittar det melankoliska måste man väl tillåta sig att titta på både Biggies och Hovas hela katalog också? Man kan ju referera till I just wanna love you eller Mo' money mo' problems, men borde man inte tänka på Ain't no love eller Suicidal thoughts isåfall också? Därmed inte sagt att Leffe har rätt, men det känns lite svårt att hitta bra exempel. Sen kanske det känns lite väl värdenivellerande att definiera Fannypack som stor konst? Men som med så mycket annat får väl historien rätta oss i det fallet. Och kom igen, Q-Tip är väl ändå inte motsatsen till Bergman?

#7 - - Annika:

Okej, Fannypack är kanske inte stor konst. Men "I just wanna love you" är stor jävla konst, oavsett om Jay-Z har gjort en och annan melankolisk låt (dock inte "Heart of the city" där han bara typ skrattar åt alla playahaters). Det spelar liksom ingen roll. Det viktiga är att det finns bevis för att Stor Konst Som Inte Bottnar I Allvar Slash Melankoli faktiskt existerar.

#8 - - max:

lyssna på "having a party" på Sam Cooke - Live at the harlem square club, 1963

#9 - - Annika:

Tack för tipset! Ska kolla upp.

#10 - - Anton:

Klart I just wanna love you är stor konst, glädjesprutande sådan också, men när man tänker på Jay Z är det då det euforiska och glädjesprutande som först kommer till en? Känns inte riktigt så, men bevisen finns säkert någonstans. Eller vafan, det är kanske det man tänker på när man tänker på Jay Z.. Men hursomhelst, det viktiga var ju att det skulle finnas bevis för att Stor Konst Som Inte Bottnar I Allvar Slash Melankoli faktiskt existerar, och bara att säga det finns bevis gör det väl inte sant?

#11 - - Annika:

Amen! Jay-Z:s hela karriär sammantagen är kanske inte det bästa beviset, men den LÅTEN är ett bevis. Vad fånigt det här börjar bli. Men okej, glöm Jay-Z. Det finns många andra exempel. Typ gammal rocksteady. "My jamaican girl" med The Gaylads eller "Save a bread" med Justin Hines & The Dominoes. Kolla upp dem - underbar, livsbejakande musik.

#12 - - Anton:

Sorry, ville inte vara jobbig.. Tack för tipset!