above the rim
Jag var nyss inne på P1:s hemsida för att kolla de sommarprogram som jag missade. Eller snarare, sommarpratarnas musikval. Och vad ser jag! Min favvoraptjej Ayesha spelade Sweet Sables "Old time's sake", en extremt underskattad och bortglömd låt från "Above the rim"-soundtracket från 1994. Äkta pianodriven R&B, ungefär som Deborah Cox "Sentimental" fast tio gånger bättre. Fan vad fint!
 
Samma soundtrack, som för övrigt inte är särskilt bra, innehåller 2pacs "Pour out a little liquor" som är göttig som fan och även den lite bortglömd. Men den bäst bevarade hemligheten från det soundtracket finns faktiskt inte på själva skivan, utan som en b-sida på Warren G & Nate Doggs "Regulate"-singel (som ju ursprungligen lanserades som en del av "Above the rim"-soundtracket). Detta är ännu en 2pac-låt, "Pain" (ej att förväxlas med "No more pain" från 1996) som är OTROLIGT bra. Typ en av de fem bästa hiphoplåtarna någonsin. Verkligen. Tupac är ängslig, nojig och desperat, det är som en djupare och mer innerlig version av "Mind playing tricks on me". Och beatet! Vilket beat! Det surrealistiska pianot, soulkörerna i refrängen, de unika trummorna, hela den ödesmättade solblekta stämingen! Ska lätt spela den låten när jag blir sommarpratare.
#1 - - Stefan Nilsson:

När jag gick på lågstadiet fick man välja mellan att spela bandy eller att plocka svampar i skogen. Jag försökte välja båda. På mellanstadiet fick man välja mellan Metallica och Guns'n'Roses, jag valde Guns (nu är jag nog mer ett Metallica fan, men "Appetite for Destruction" är mycket bättre än deras svarta trista album). På högstadiet fick man välja mellan 2pac och Biggie, jag valde 2pac. Har försökt lyssna in mig på Biggie på senare år, och trots att det är bra och allt så lyckas jag inte skaka av mig det där forna hatet. Nåväl, "Above the rim" låter som ett fint soundtrack, hittar jag det för en tia köper jag det.

#2 - - Annika:

Som Nintendo eller Sega. Men fan, både Guns'n'Roses och Metallica är ju vidriga. Hatar all hårdrock utan undantag. (OK ett: Led Zeppelins "Over the hills and far away", men den är inte särskilt hård.)

#3 - - Stefan Nilsson:

Lyssnade du bara på frijazz på mellanstadiet?

Metallicas första skivor är ju inte så dåliga. Dios "Holy Diver" är också bra. Osv osv.