Årets 15 bästa album (inom populärmusik) enligt mig:
1. Fatima Al Qadiri ”Medieval femme”
2. Greentea Peng ”Man made”
3. Floating Points & Pharaoh Sanders & London Symphony Orchestra ”Promises”
4. Kanye West ”Donda”
5. Yu Su ”Yellow river blue”
6. Fricky ”Fricktion”
7. Central Cee ”Wild west”
8. Wau Wau Collectif ”Yaral sa doom”
9. Andy Stott "Never the right time”
10. Sons of Kemet ”Black to the future”
11. Megan Thee Stallion ”Something for thee hotties”
12. Sega Bodega ”Romeo”
13. A Winged Victory for the Sullen "Invisible cities”
14. Doja Cat ”Planet her”
15. Faye Webster ”I know I’m funny haha”
Och här är årets 20 bästa popskivor enligt DN:s musikkritiker, jag har varit med och röstat fram denna lista. Jag fick skriva en motivering till min favoritskiva också:
"Fatima Al Qadiri har tidigare använt sin elektroniska musik för att kommentera samtidens kultur – här hänger hon sig åt meditationer över det förflutna. Hon inspireras av kvinnliga poeter från klassisk arabisk litteratur, låter syntslingorna söka sig till mystiska skalor, odlar en suggestiv, icke-västcentrerad medeltidsromantik och hittar sidor hos sig själv som hon tidigare har trängt bort: smärtsamma minnen, sorgsen mjukhet."
DN har ju en årsbästalista för klassisk musik också. Men den har jag inte medverkat i detta år. Här är förklaringen till det:
Sedan 1 december jobbar jag som anställd på Kungliga Operan. Min tjänst där är programredaktör, alltså den som är ansvarig för innehållet i föreställningsprogrammen. Det känns jättekul! Men eftersom det inte riktigt funkar att jag har ett sånt jobb och samtidigt jobbar som kritiker av den musik som min nya arbetsgivare håller på med, opera och klassisk musik (glöm inte att Kungliga Hovkapellet ger en massa konserter med instrumental musik varje år), så har jag valt att sluta skriva om sådan musik i DN och på andra ställen. Jag kommer dock fortsätta som musikkritiker i DN, men bara inom populärmusik. (Jag har alltid varit frilansare för DN, aldrig anställd, om någon undrade det.)
"Fatima Al Qadiri har tidigare använt sin elektroniska musik för att kommentera samtidens kultur – här hänger hon sig åt meditationer över det förflutna. Hon inspireras av kvinnliga poeter från klassisk arabisk litteratur, låter syntslingorna söka sig till mystiska skalor, odlar en suggestiv, icke-västcentrerad medeltidsromantik och hittar sidor hos sig själv som hon tidigare har trängt bort: smärtsamma minnen, sorgsen mjukhet."
DN har ju en årsbästalista för klassisk musik också. Men den har jag inte medverkat i detta år. Här är förklaringen till det:
Sedan 1 december jobbar jag som anställd på Kungliga Operan. Min tjänst där är programredaktör, alltså den som är ansvarig för innehållet i föreställningsprogrammen. Det känns jättekul! Men eftersom det inte riktigt funkar att jag har ett sånt jobb och samtidigt jobbar som kritiker av den musik som min nya arbetsgivare håller på med, opera och klassisk musik (glöm inte att Kungliga Hovkapellet ger en massa konserter med instrumental musik varje år), så har jag valt att sluta skriva om sådan musik i DN och på andra ställen. Jag kommer dock fortsätta som musikkritiker i DN, men bara inom populärmusik. (Jag har alltid varit frilansare för DN, aldrig anställd, om någon undrade det.)