Timbaland var så bra, innan han blev dålig. Jag har insett en sak: det finns en viss skillnad på hans hiphoplåtar och hans R&B-/soul-/poplåtar, och det är den sistnämnda kategorin som jag helst lyssnar på. Det har gjorts hårdare och coolare hiphop än, exempelvis, Jay-Z:s "Big pimpin", men det har inte gjorts hårdare och coolare pop än Missy Elliotts "Get ur freak on". Eller någon av de andra mästerverken som Timbaland producerade mellan 1996 och 2001 - det ödesdigra året då Aaliyah dog. Med henne dog inte bara Timbalands överjordiska inspiration utan även sammanhållningen i Swing Gang, alltså Missy, Timbaland, Aaliyah, Ginuwine, Static m.fl. Så det finns ett före och ett efter den tragiska händelsen, även om Timbaland hade några skurar av inspiration - främst 2004, när han samarbetade med Brandy, och 2006, när han samarbetade med Danja, Nelly Furtado och Justin Timberlake. Men även om dessa samarbeten resulterade i bra låtar och kommersiella framgångar var Timbalands storhetstid över. Å andra sidan hade han förändrat soundet för popmusiken för alltid, så han kommer för alltid vara en segrare. Jag gjorde en playlist med de 70 bästa Timbaland-poplåtarna, ordnade i kronologisk ordning, lyssna här. En extremt nice och lyssningsvänlig spellista om jag får säga det själv. Den sista låten är så sen som 2013, men den är så himla bra, Justin Timberlakes "Mirrors", det hade inte varit rätt att inte ha med den på en sån här lista.

Måste också säga att det är trist att inte alla Aaliyah-låtar finns på Spotify - det känns inte så bra att varken "If your girl only knew" eller "More than a woman" finns med på den här listan, men det är inte för att jag har glömt bort dem, tvärtom. Jag älskar Aaliyah. Dagen då hon dog, jag minns det, jag blev helt knäckt, jag kunde knappt sova den natten. I gryningen var jag klarvaken då gick jag upp och skrev en jättelång dödsruna som jag omedelbart skickade till tidningen Gidappa - som publicerade den, i förkortad form. Det var en av mina allra första texter som jag skrev i en tidning, så det kändes bra. Jag var 19 år gammal och älskade modern soulmusik. Det gör jag fortfarande.