Minns ni den här gamla hitlåten från sent 90-tal? ATB hette killen. Nån jävla europé. Hans grej var att göra eurotechno som inte vilade på poprefränger, utan i stället på syntgitarrer med svajande toner. Rätt keffa låtar, men ändå sjukt catchy, dessa slingor. Det här var hans första hit:



Hur som helst, i början av detta år släppte Diplo mixtapet "Free Gucci: The Best of the Cold War Mixtapes", en rätt underskattad skiva om du frågar mig. Ett gäng remixer gjorda av olika dudes av de bästa låtarna från Guccis då högaktuella mixtapetrilogi. Den bästa låten på denna skiva var, om du frågar mig, Diplos egen remix av "Break yourself", en topplåt som för övrigt gästas av geniet Lil B. Och vad hör vi där om inte en sampling från just ATB! Rapclash kanske är ute och Diplo kanske är passé, men det är ändå en grym låt. 



Och ett halvår senare, när The XX uppträder på Glastonburyfestivalen, avslutar de sin hit "Shelter" med ett gitarrsolo som imiterar samma ATB-slinga (lyssna på de sista 50 sekunderna i detta klipp)! Till publikens stora jubel. Diplo, Gucci Mane, The XX... ni fattar hipsternivån. Jag blir inte förvånad om de spelar ett ATB-medley nästa gång jag är inne på Papercut. Då ska jag himla med ögonen och halvhögt viska "åh, det här är ju sååå 2010".

#1 - - Juice Mannen Hugo:

90-talet var nån jävla europés tid att glänsa

#2 - - Christopher:

Jag visste att jag kände igen den där Break Yourself-slingan från någonstans...

#3 - - Petter:

ATB är tydligen fortfarande aktiv och rankas här av DJ Magazine som världens 11:e bästa DJ 2009: http://www.djmag.com/top100/detail/1194 sju album har han visst släppt också. i intervjun på länken berättar han bl.a. att hans senaste alster "Future Memories" bl.a. innehåller "a few 170bpm tracks which are not what people expected, but they have accepted it well."

#4 - - Petter igen:

Från wiki-artikeln om 9pm (till i Come) om upprinnelsen till ATB:s heta synthgitarr-sound: "It was the first track to feature the sound of a pitched guitar, which was so striking for the first singles to be released as ATB. Apparently Tanneberger was fooling around with his studio-equipment, while he was showing someone around. He liked the sound so much that it became his trademark, and a worldwide dance hit."

#5 - - Nicholas:

Hehe

#6 - - Jacob:

jaha, då har vi lagt till atb på nyårsplaylisten på spotify :D:D:D:D

#7 - - Nicholas:

Gjorde samma sak, fett när den kom på

#8 - - Gabbe:

Härligt inlägg. Atb och Tinchy Strider har även remixat min favvo låt från 90-talet. Olive - You´re not alone