Yo. Hinner inte skriva så mycket tyvärr, jag måste gå och lägga mig nu, kom hem från en långhelg i Skåne idag och ska åka till New York tidigt imorgon. Bröllop. Plus allmän turism. Kanske köper lite noter i en affär som ligger i Brill Building (!). Ska bli trevligt i alla fall.

I helgen var jag alltså i Malmö. Såg Sonic Youth-utställningen på konsthallen som var spretig men sympatisk. Gjorde mitt bästa för att slippa den dreadlocksnuskiga Möllanfestivalen. Läste en bra artikel av Per Svensson om Tour de France i Sydsvenskan. Lyssnade på Bee Gees "Nights on Broadway". Åt tagliatelle med blåmusslor på Metro. Köpte italienska skor som fick mig att känna mig som Cary Grant. Samt åkte till orten där jag växte upp för att konfronteras med platser och minnen som jag aktivt undvikt i tio års tid. Det var ganska uppfriskande. Jag lyssnade på Beatles blåa samlingsskiva i min ipod för att maximera den inverterade nostalgitrippen. (Allt utom "Don't let me down" och "Somewhere" är crap. Okej, "Strawberrry Fields Forever" har något, men den sabbas av den fjantiga psykedeliska produktionen.)

Det här var en av platserna jag återbesökte, ett ställe dit jag flydde ibland när jag var 14.

Så, nu stänger vi den boken igen.
#1 - - Max:

Najs det där med Nights on Broadway

#2 - - Don´t touch my Beatles:

Hur kan allt av Beatles,utom två låtar, bedömas som crap? Beatles var så sanslöst fräscha när de kom - bara en sån grej, musikaliskt, som att ta in stråkar ("Michelle, ma belle..."), helt nytt då, eller, textmässigt, åskådliggöra smärtan när tjejen dissar en ("When you say she´s looking good she acts as if it´s undersood, you feel a fool, oh-oh, oh-oh...girl, girl...") och man känner in på bara skinnet hur han älskar henne och hur han plågas när hon inte älskar honom lika mycket.



Nej, don´t touch my Beatles, lika litet som my Elvis!

#3 - - Nicholas:

Haha, är det du mamma? I vilket fall som helst - för det första är varken "Girl" eller "Michelle" med på skivan som jag pratade om, för det andra tycker jag inte att de där raderna är så himla fantastiska. Fast det är tveklöst en mycket bättre låt än "Ob-la-di, ob-la-da", "Get back" eller "Lucy in the sky with diamonds".