Har ni hört "Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart"? Inte? Det är namnet Beethoven gav till tredje satsen i sin stråkkvartett i A-moll (opus 132) från 1826. Alltså den är SÅ bra. De sista fem stråkkvartetterna, som han komponerade mellan 1826 och 1827, räknas som de sista stora verken han gjorde innan han dog 1827. Här tog han ut svängarna mer än någonsin tidigare, struntade i att följa mallen med fyra satser per stråkkvarett (de har fem, sex, SJU satser!), gjorde udda, svårspelad och fullständigt unik musik. "Große Fuge" som jag skrivit om innan var sista satsen i en av dessa kvartetter (opus 130), men den blev så utskälld att Beethoven fick skriva en ny avslutning och ge ut den stora fugan självständigt - vilket jag faktiskt tycker var ett bra beslut, den är så pass enhetlig i sig, den står bäst på egna ben, och den nya avslutningen på opus 130 är jättefin, hade inte velat vara utan den.

Men tillbaka till "Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart". Den är ovanlig även bland alla ovanliga stycken i detta gäng, i det avseendet att den viskar försiktigt medan de andra basunerar ut vad de har på hjärtat. Den är väldigt långsam och väldigt lång - den längsta satsen i alla dessa stråkkvartetter faktiskt, den inspelning jag har med Takàcs-kvartetten är över 17 minuter - och är som en stor meditation. Titeln är på svenska "Helig tacksägelsesång av en tillfrisknad till Gudomligheten, i den lydiska tonarten" - Beatty hade varit allvarligt sjuk och trott att han skulle dö, men sedan tillfrisknat och blivit helt hög på känslan av att hans tid ännu inte var inne. Musiken är inte sorglig eller mörk, bara en stilla kontemplation över hur underbart och skört livet är, ett ögonblick av insikt och andlighet som tänjts ut till 17 minuter. Den är otroligt vacker, denna tacksägelsesång. Och inte svårlyssnad.

Annars lyssnar jag mycket på John Coltranes "A Love Supreme" just nu som också är otroligt bra. Och som faktiskt är en sorts andlig (no pun intended) kusin till Beethovens stråkkvartettsats. "A Love Supreme" är larger than life, men gör inte så stort väsen av sig, den är paradoxalt nog kaotisk och harmonisk på en och samma gång, dramatiskt bullrande men ändå mäktigt vacker. Den strålar. Den bultar och bankar och lever. Den är helt otrolig, faktiskt. Åh gud vad jag älskar musik. Speciellt sån som inte går att stjäla av självmedvetna hipsters (eller vanligt folk som har Blue Note-skivomslag på väggen). Det går inte att vara cool i "A Love Supreme"s sällskap eller i Beethovens stråkkvartetters sällskap. Du förlorar, du faller på knä. Du blir förintad och går upp i något annat, något större än bloggosfären eller Stockholm. Eller också hör du ingenting.
#1 - - CM:

märker jag en antydan till stockholmshat? odla det!

#2 - - Nicholas:

Jag älskar Stockholm, det är inte det...

#3 - - Susan-on.the-east coat-waiting...:

Varning: stor risk att du kommer hamna som musikrecensent på DN om du fortsätter så här!



Jag ska absolut lyssna på "Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit" - bara titeln!

#4 - - max:

kommit på dig själv med att gå runt och humma på "texten" i a love supreme nån gång? händer mig lite då och då

#5 - - Nicholas:

Ja och det sjuka är att det låter lite som "Allah supreme"!

#6 - - CM:

det har väl alla. överkurs är däremot att gå och rabbla texten i den tillhörande dikten till psalm.

#7 - - max:

Inte Allah supreme, men väl Supreme Allah heter karaktären som Lord Jamar spelar i Oz. Det är coolt när han och nån diskuterar vem som har utfört det senaste knivmordet. Den andra snubben säger "Can't you put two and two together?". Supreme fingrar på sin shank och svarar "I don't know, I was always been better at subtracting.

#8 - - Håkan:

Stråkkvartetterna ska definitivt kollas upp...