De första tio gångerna jag hörde Ice Cubes senaste singel "Gangsta rap made me do it" tänkte jag bara: shit vilken grym låt, trevligt att han fortfarande kan, snyggt Chronic 2001-piano, kul det där med Utah. Men ju mer man lyssnar desto mer imponerad blir man: det är inte en klatschig hyllning till genren som Ice Cube skapade, det är en ironisk grimas till fenomenet att folk gör idiotiska saker men vägrar ta ansvar för det eftersom det finns en kulturell kontext att skylla på.

För ett år sen kallade den populära amerikanska radioprataren Don Imus svarta kvinnliga basketspelare för "nappy headed hoes" i direktsändning, vilket skapade lite rabalder. Men (den vita) Imus bara: vadå, det var väl inte så farligt. Ice Cube rappar i refrängen till sin låt: "If I call you a nappy headed hoe, ain't nothing to it, gangsta rap made me do it". Det snygga med låten är hur Ice Cube gradvis får den att handla mindre om honom själv (klassiskt skryt, bekräftelsebehov, "glöm inte bort mig"-ångest) och mer om världen omkring honom (om du beter dig som en idiot så är du en idiot, det blir inte okej bara för att du "inspirerats" av gangstarap). Alla refrängerna har olika "if I xxxxxxxxxxxx, ain't nothing to it" etc, och i den sista adresserar han den unga generationen som tar allt för givet och är helt slappa, inte tar ansvar för sina liv. Fast det är så subtilt att man lika gärna kan lyssna på låten som ett coolt "I don't give a fuck"-anthem. En trojansk gangsta-häst. Duktig Kub!

Lars Norén har för övrigt nyligen gjort en svensk version av låten.
Om jag förolämpar alla jag någonsin träffat i en bok jag ger ut, ain't nothing to it, poetisk frihet made me do it

Och Freddie Reinfeldt gjorde ju sin:
Om jag träffar kinesiska politiker och inte gör så stor affär av obefintlig yttrandefrihet, ain't nothing to it, svensk handel made me do it

Och Hillary Clinton:
Om jag reducerar valet av demokraternas presidentkandidat till en sorglig smutskastning, ain't nothing to it, amerikanskt medieklimat made me do it

Och själv har jag en egen, student-brattig version som än så länge inte blivit en hit.
Om jag inte lyckas skriva klart mitt examensarbete på två terminer, ain't nothing to it, bredbandet made me do it
#1 - - Nicholas:

Mer Ice Cube: i morse när jag läste DN och såg notisen om och bilden på Ice Cube tänkte jag "är inte det... nä, det kan väl inte... eller?". Jag orkade inte skriva ett blogginlägg om det, men det gjorde däremot populärkulturombudsmannen Johan Wirfält (klicka på länken).

Som Caroline sa för fem minuter sen: det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk...

#2 - - Henrik:

He he, härom veckan hade jag en diskussion med en person som tycker att Obama ser exakt ut som Morgan Freeman. Det verkar faktiskt som en hel del människor är levande exempel på "they all look the same to me" klichén.

#3 - - Anonym:

att låten skulle vara ett upprop för ansvarstagande tror jag inte på. så här är det väl: folk beskyller gangsta rap för allt möjligt ont i världen (se introt till videon, samt de sista textraderna), och för att illustrera hur absurt detta är använder ice cube "gangsta rap made me do it" som ursäkt i alla tänkbara situationer. no?

#4 - - Nicholas:

Nja, jag vet inte. "If I take you for granted... If I fuck up the planet...", det handlar om allmän slapphet, inte om dåliga saker som gangstarap anklagas för att vara orsaken till. Alltså jag förstår vad du menar, jag tycker bara att det finns fler dimensioner av låten än den uppenbara. Sen är det faktiskt ganska ovanligt att göra hitlåtar med refränger som är 100% ironi, det ska han också ha cred för.

#5 - - jeps:

Helt ointresant fråga kanske..men vilka är dina 5 favorit hip hop grupper/artister och vad tycker du om hela rhymesayer/brother ali/atmosphere grejen

#6 - - Nicholas:

Oj... jättekul fråga ju!

Grupper:
1. A Tribe Called Quest
2. Wu-Tang Clan
3. Madvillain
4. Hieroglyphics (mest det de gjorde 1992-1995)
5. Outkast

soloartister:
1. Jay-Z
2. Lil Wayne
3. Rakim
4. Biggie
5. T.I.

Är inte så mycket för Atmosphere, tycker de är så emo. Brother Ali är okej, men inte lika bra som jag trodde att han var innan jag hade hört honom (som med så mycket musik).

#7 - - Anonym:

NAS för i helvete?

#8 - - CM:

tvi för den lede

#9 - - Nicholas:

Ha, jag visste att du skulle gnälla om det CM. Ärligt talat var det inget lätt beslut att inte ha med fantastiska Nas på topp fem (han är givetvis sexa), men man kan bli lite trött på att han är så self-righteous hela tiden. Liksom... lighten up, för fan. Ha lite kul. Du är inte i Golgata, du är inte i Afrika heller, du är inte ens i Queensbridge.

#10 - - peter:

"gangsta rap made me do it" blir faktiskt en perfekt undertitel till min uppsats om musik och kriminalitet. tack för tipset, dude!