image149
Vissa människor är ointresserade av klassiker, och läser hellre tio Zadie Smith eller Jonathan Safran Foer eller Dave Eggers innan de läser en enda Hemingway. Det är lugnt, jag förstår dem, de kanske tänker att de läste jättemånga klassiker när de var tonåringar och att de kommer läsa jättemånga klassiker när de är gamla; tiden däremellan är det samtid som gäller. Det finns en poäng med det, så klart, precis som det finns en poäng med att lyssna på Justice även om det inte är lika bra musik som Charles Mingus. Fast själv läser jag oftare äldre böcker än helt nya - av den enkla anledningen att jag bara vill ha det bästa, vill ha den fetaste läsupplevelsen, so what om jag inte är helt up to date med den senaste romandebatten (vilket arbete det hade varit!).

Hur som helst, jag har nyss läst ut Tom Wolfes "The Bonfire of the Vanities" och den var precis så fantastisk som dess rykte. Hur många böcker lyckas vara BÅDE spännande OCH ha bra språk OCH roliga OCH psykologiskt trovärdiga OCH ha ett moraliskt ställningstagande i centrum OCH säga något om sin samtid? Och dessutom vara förankrad i en plats (sånt gillar jag: gatunamn, restauranger, autentiska områdesbeskrivningar etc) - New York! - som den både romantiserar och kritiserar? Det är faktiskt en bok som har allt. Möjligtvis med undantag för en enda sympatisk kvinnlig karaktär. Fast å andra sidan, är det någon av de manliga karaktärerna som framstår som sympatisk? Journalisten Peter Fallow är en slug, självgod jävel som är full av förakt mot "the yanks"(är detta trovärdigt förresten, att alla engelsmän håller på och tjatar om "the yanks"? Jag tyckte scenen i "Coffee and cigarettes" där Alfred Molina och Steve Coogan gör samma sak, var riktigt pinsam). Åklagaren Larry Kramer är ett riktigt svin, som bara har två saker i hjärnan: hur han ska få högre status och hur han ska kunna vara otrogen mot sin gravida fru. Wall Street-mannen Sherman McCoy är bokens huvudperson och han har ett så stort ego att han anser sig stå över vanliga människors moral - han är ju en "master of the universe" - men högmod går före fall och det är väl det som är bokens tema. Fast man hejar liksom på Sherman ändå, eftersom hans stigande panik är så bra skildrad...

Bokens största förtjänst är ändå Tom Wolfes språk och observationsförmåga. Det är väldigt många "he said XXXXX and at the same time he was YYYYY, as if he were ZZZZZ", och det är nästan alltid väldigt kul. Det känns i och för sig skumt att veta att Tom Wolfe är republikan, hyllar Bush and whatnot. Det ger en lite besk eftersmak när han skildrar kampen mellan de som har makt och de som är trötta på att inte ha någon, han har liksom tagit ställning. Som att han tycker att alla är idioter utom typ Harvard-utbildade domare... äh, nä det var väl en överdrift. Men det är många djupt sarkastiska betraktelser i boken - å andra sidan hade det inte varit hälften så underhållande om inte den där sarkasmen och cynismen funnits där. En fråga: är det överhuvudtaget möjligt att vara författare med seriösa ambitioner utan att sätta sig över alla andra människor? "Jag vet bättre" typ. "Jag ser igenom dig och dig och det här och det här". Jag säger inte att det är bra om det är så. Men det kanske är så.

Titeln - Fåfängans Fyrverkeri - trodde jag först syftade på vad som händer när båda innebörder av "vanity" (naivitet och egenkärlek) dras till sin spets, hur galet det kan gå, hur det exploderar. Men sen läste jag att det egentligen är en medeltida italiensk ceremoni, man brände alla föremål som associerades till synd på ett stort bål. Fåfängornas fyrverkeri. För att rena själen och vara Gud till lags. I boken offrar människorna Sherman McCay på detta bål - och han själv bränner på sätt och vis bort sitt absurda liv på detsamma.
#1 - - Orkar inte skriva ut, men en främling:

Vad är poängen med att låtsas vara oneurotisk? Alltså jag gör samma sak, jag bara - fuck det! Poängtera sin smarthet trots att... (första stycket, typ plus annat på den här bloggen). Det jag verkligen skulle älska vore ifall jag fick se dig komma in med dina kunskaper och känsloliv och styra om så det blev en vändning. Bort från neurosen vill vi väl vandra?
Är svaret att du inte är neurotisk?
Jag känner ju inte dig, men jag får ibland intrycket att du ska bevisa så mycket att det förtar fokus från det fruktsamma. Bevisandet är gjort, vi vet att du kan och förstår mycket - vad händer om du accepterar det? Var landar du då? Vilken är din potential? Du verkar ju vara smart, liksom.
Ok, blir lite konstigt det här, eftersom jag inte känner dig - men please funta på det ifall det avlägset känns relevant. Ha det bra!

#2 - - Nicholas:

Jag vill verkligen inte poängtera min smarthet eller nåt sånt. Verkligen, jag ber om ursäkt om det framstått som så. Med första stycket i det här inlägget ville jag mest säga: jag var inte en cool bokslukare i tonåren, därför har jag fortfarande mycket "basics" kvar att upptäcka, jag är inte blasé, jag läser gärna klassiker trots att det inte är coolt eller whatever. Jag är hyfsat neurotisk... förstår inte riktigt vad du menar.

#3 - - Martin:

Nicholas, chilla med ursäkterna, anonym ovan har ingen rätt att diagnosisera. Det där var ju bara kefft.

#4 - - Stefan Nilsson:

Jag gillar att läsa relativt nya böcker, se på nya filmer, och lyssna på nya skivor för det får mig att känna som jag lever i nuet, på något sätt. Jag försöker varva med klassiker dock, kanske kan man säga att jag har det så här:
Gamla
Nya
Böcker
30%
70%
Filmer
40%
60%
Skivor
5%
95%
Jag pluggade dock litteraturhistoria i 3 år, och efter jag gjort det hade jag ett enorm sug efter att läsa nya böcker, jag hade i de tre åren gjort en lista med böcker som jag ville läsa men inte hade tid pga av studentlitteratur.
Jag är även lite störd när det gäller skivor - en skiva släppt 2007 är för mig 1,000 gånger mer intressant än en skiva släppt 2006. Det är ju dock bara för att jag är en knäpp nörd. Filmer är inte riktigt samma. Det känns roligare att upptäcka ett nytt band när de just släppt sin skiva, för då kan man se dem live osv, inte riktigt samma sak med en film / bok.
Men var och en får ju göra vad de vill, jag bryr mig inte, fast man hoppas ju att folk kanske skulle ha orken att läsa någon klassiker då och då, speciellt något så lättläst som nämnda Hemingway.

#5 - - Stefan Nilsson:

Min lista blev inte som jag tänkt!
Böcker 30% Gamla 70% Nya
Filmer 40% Gamla 60% Nya
Skivor 5% Gamla
95% Nya

#6 - - Nicholas:

Tack Stefan, nu vet vi alltså hur det ligger till.

#7 - - Stefan Nilsson:

Ja, sanningen måste ju komma någon gång.

#8 - - H:

Nicholas, tänkte även på det här:
Anser sig verkligen Sherman vara en övermänniska som inte lyder under vanliga människors moral? Vill han inte polisanmäla händelsen, men hindras av den svekfulla kvinnan? Drabbas han inte av ganska ordentliga samvetskval? Tanken på att han kanske inte alls blev attackerad och därför dödat en helt oskyldig man plågar honom. Visst, han anser sig vara en riktig höjdare, men menar han verkligen att han står över vanliga människors moral?
Skildrar boken verkligen "kampen mellan de som har makt och de som är trötta på att inte ha någon"? Din tolkning låter ju som en direkt återgivning av Bacons och Kramers! Det är klart att spänningar mellan de som har och de som inte har är närvarande i boken, men boken skildrar väl snarare hur dessa spänningar utnyttjas av Bacon, Fallow, Kramer och Weiss, och hur dessa är beredda av offra Sherman för att uppnå sina mål.
Sen är det ju, som du är inne på, uppenbart att Wolf har en negativ syn på människans natur och på tankekapaciteten hos mannen på gatan. Det är väl här som de harvardutbildade domarna kommer in, som upprätthållare av "the rule of law" och som en garant för att individen skyddas mot kollektivet.
OK, nu väntar jag på att du skall köra över mig med något litteraturvetartrick (whatever that is).

#9 - - L-junkie:

Jag tror inte man kan bli en bra författare utan att i alla fall vara helt övertygad om att man kan se igenom människor. Däremot är jag inte alls säker på att man måste sätta sig över alla andra för att vara en bra författare, tror många författare är doubters. (ps ångra inte att du inte läste som tonåring, total wast of time)

#10 - - L-junkie:

Jag tror inte man kan bli en bra författare utan att i alla fall vara helt övertygad om att man kan se igenom människor. Däremot är jag inte alls säker på att man måste sätta sig över alla andra för att vara en bra författare, tror många författare är doubters. (ps ångra inte att du inte läste som tonåring, total wast of time)

#11 - - D:

Jag är alltid misstänksam på folk som bara lyssnar på ny musik, ser nya filmer osv. Visst är det roligare att köpa tex T.I´s senaste än Miles Smiles men folk som bara lyssnar på ny musik känns ofta mer intresserade av själva popkulturen än musiken. Inget fel i det iofs men de saknar totalt referenser och när allt kommer till kritan, vem kommer egentligen bry sig om Boat club och Air France om ett år. Inte dom heller för då har CRB hyllat ett nytt sunkit GBG band som alla vill höra.

#12 - - Nicholas:

Okej H: Sherman har ångest men det beror på att han fattar att han kommer att bli caught, att hans livstil
hinner ifatt honom, att han kommer få betala för att han begärt så mycket (allt) av livet. Inte anse sig stå över andra människor? Han tjatar ju hela tiden om att han är en "master of the universe" och att det rättfärdigar både lögnerna mot hustrun och (i början av boken) ointresset för omvärlden, med allt vad det innebär med demonstrationer och klassmotsättningar. Sen är han ju mänsklig OCKSÅ, det är ju därför som boken är bra. Boken skildrar faktiskt (tycker jag) den där kampen, men den gör det på ett blasé och distanserat cyniskt sätt, "what else is new" liksom. Wolfe driver med alla - men förtjänar alla att drivas med lika mycket? Måste Albert Vogel vara en sån jobbig människa? Måste Reverend Bacon ha postlådeföretag för att fiffla med finanserna? Visst, det blir kul och färgstarkt osv, men ändå... jag förstår att man som författare kan se en poäng med att låta alla karaktärer ha osympatiska sidor, men följer det inte då att alla också ska ha sympatiska sidor? Och att dessa ska vara (minst) lika starka? Är det inte det som är humanism? Eller står en cynisk berättarton alltid i motsatsförhållande till sånt?
Jaja, detta är alltså bara diskussion, lite lösa reflektioner. Jag kanske verkar kritisk när jag dissekerar såhär, men faktum kvarstår att det är en fenomenal bok. Jag är bara lite nyfiken på vem Tom Wolfe är och hur han tänker.

#13 - - Stefan Nilsson:

Ofta tycker jag ett aktivt musikintresse går hand i hand med att gilla mest ny musik, och sen lite gamla grejer.
Alla gamla skivor har ju varit nya någon gång, så det kommer ju bra grejer hela tiden.
Om man inte gillar ny musik, äter man bara husmanskost då också eller?

#14 - - Petter:

Nicholas! Snart redan hundra sidor! Och jag älskar det. Såklart.

#15 - - Nicholas:

Jag äter nästan bara knäckebröd.

#16 - - Stefan Nilsson:

Så går det med Ica-lön! Jag äter rysk kaviar och hälleflundror, vart om vartannat.

#17 - - ok jag heter inte håkan:

sorry men jag läser ikapp just nu, har inte hängt med de senaste månaderna, och jag säger så här: annika, du har extrema problem med din relation till manlig musik (hiphop med, som du vet har, men låtsas intellektualisera, ofta jävligt ofresh attityd till kvinnor) manlig litteratur (vanity fair, hemingway), och allt annat manligt i din lilla credvärld. jag menar, bara att låtsas som att du är lite "off" när du läser hemingway får mig att vilja spy på dina skor. seriöst, det är väl PRECIS DET som är grejen bland alla desperata hipsters på sistone? tom varit det så länge så att det är off igen.
jag ogillade zadie kraftigt, för jag tyckte hon var özz med tillkrånglad attityd. jag gillade eggers (ena?) bok, för jag tyckte att han var rolig. jag gillade safran för han hade en historia att berätta. jag ogillade wolfe för han var tråkig. TRÅKIG. pallade inte ens halva. han sa tamefan inget nytt, och det gamla sa han inte ens på nåt nytt sätt.
i must wonder: är det allvarligt så att du vill att dina barnbarnsbarn ska tänka "WOOOOOOLFE" så fort de tänker litteratur? du kan inte tänka dig att kanske någon kontemporär författare 2007 faktiskt gör ett avtryck för framtiden? äh jag orkar inte tjata mer. du verkar ha problem. jag verkar ha problem.
gonatt.