Jag hatar inte Teenage Fanclub, men det är ett sjukt överskattat band. Ärligt talat förstår jag inte hur de kan vara "gitarrpopbandet för såna som egentligen har växt ifrån gitarrpop" - så jävla bra är de inte helt enkelt. Det brukar ofta pratas om deras stämsång, deras perfekta popmelodier och deras noga uttänkta ackordföljder. 'Scuse me?

Stämsång kan vara världens bästa instrument. Men det är inte fallet när några skäggiga skottar försöker sjunga samtidigt bara för att de gillar The Byrds. Och när vi ändå är inne på deras Byrds-dyrkan, vad är grejen med gitarrerna? Alla refererar hela tiden till Teenage Fanclub som typ den bästa janglepopen. Själv hör jag bara slarvig britpop-dist.

Skit samma. Teenage Fanclub har i alla fall EN låt som är väldigt bra, och det var därför som jag ville skriva om dem idag. Den heter "Your love is the place where I come from" och kan inte beskrivas som något annat än en bra rocklåt. Väldigt platt och väldigt vit, men jag gillar den. Den passar den här årstíden.

OK, that's it. Jag tänker inte se dem på någon festival och fälla en tår i ölglaset när de spelar Balladen, och jag tycker inte att ni ska göra det heller.
#1 - - Kjell Senås:

TFC gjorde en bra låt, "Star Sign".