svt kulturnyheterna fredag 10 maj

Publicerat i: tv Lil Nas X, country, hiphop

I fredags var jag med i Kulturnyheterna och pratade lite om countryrap och the yeehaw agenda. Mysigt litet inslag, titta här! Jag babblade på rätt mycket och det mesta klipptes bort, kanske lika bra det. Men en sak som jag tycker är intressant med westerntrenden i populärkulturen just nu är att det känns som att (en del av) det unga USA håller på att omfamna sin nationella mytologi genom den populärkulturella backspegeln. Jag tycker att Lana Del Rey har varit en pionjär inom detta, hennes intresse för ikoner som Elvis, Marilyn Monroe och John Wayne. Det förflutna anses inte som något automatiskt tråkigt längre. Samma personer spelar "Red Dead Redemption 2" och kollar på TikTok-memes av "Old town road" och jag tycker det säger något om samtidens amerikanska populärkultur, det är större än hiphop men eftersom hiphop idag är en del av den breda populärkulturen så märks det såklart även där, som hos Lil Nas X. Det finns lekfullhet i det men absolut ingen ironi. Jag tycker att det är nice.