sommarhjärta

Publicerat i: Allmänt


Det blev en sommarlista i år! Den fick heta sommarhjärta och jag tycker att ni ska lyssna på den för den blev faktiskt väldigt bra. Det var med sorg som jag såg vintern och våren passera utan att jag hann göra spellistor till dem (fast i vintras lyssnade jag väldigt mycket på min Winterreise 2.0-lista och i våras lyssnade jag, inför och under och efter en New York-resa, på min New York 100-lista). Men sommaren känns som den viktigaste årstiden för spellistor, jag vet inte riktigt varför, kanske för att det finns så mycket fest och dans i luften, men också kärlek och hopp och längtan. Årets sommarlista ramas in av två sorgsna låtar - musik från Glucks "Orfeus och Eurydike" i ett arrangemang för violin och piano, spelat av den underbare Jascha Heifetz, och finalen på Philip Glass opera "Satyagraha" som jag såg på Folkoperan nyligen. Underbart vacker och stillsamt mäktig musik. Men däremellan är de flesta låtarna fyllda av lycka eller någon form av positiv energi. Jag gillar att låta låt nummer 2 på en lista bryta av mot den första, och den effekten tyckte jag uppnåddes ganska fint här med "I'll fly with you" av Gigi D'Agostino (who?) som verkligen piskar igång en härlig livsbejakande stämning.

Ungefär fyra fjärdedelar av listan utgörs av musik från i år, vilket jag tycker känns kul. Här finns afrobeats, mycket "cool pop", lite R&B, en del hiphop så klart, pyttelite dancehall och några låtar som är ren dansmusik. Ingen klassisk jazz, om man inte räknar "Monicas vals" med Monica Z och Bill Evans (och varför skulle man inte räkna den?) men jag har med en jättefin och varmt jazzig låt med Hailu Mergia och Dahlak Band-låt från 70-talet. Lite indie blev det - jag är väldigt glad att Grouper och Taken By Trees har släppt nytt! Och en artist som jag upptäckte igår, Snail Mail, hon har släppt ett nice album alldeles nyss. Jag har med två välvalda och mycket somriga soullåtar - James Carrs "Dark end of the street" och The Delfonics märkliga men pampiga "Delfonics theme". Klassisk musik blir det i form av den långsamma satsen ur Samuel Barbers violinkonsert (jag håller på att lära mig att bli mindre fördomsfull mot amerikanska tonsättare), kammarmusik av Johann Christian Bachs som var Johann Sebastians yngste son, Händels ljuvliga aria "Ombra mai fu" och engelsmannen Thomas Arnes "Where the bee sucks", en tonsättning från 1700-talet av en Arielsång från Shakespeares "Stormen". Men jag märker att texten, både här och i andra tonsättningar, har ändrats från "where the bee sucks, ther suck I" till "where the bee sucks, there look I". Töntigt! De är så pryda engelsmännen, minsta antydan till sexuell association leder till censur. Men men, det kanske inte är Thomas Arnes fel, han gjorde väl vad han var tvungen att göra för att få till en hitlåt i det tidiga 1700-talet. Som Devin The Dude säger i en annan låt på listan: I'm just trying to live.

Tack till Alicia, Helena, Wilma, Pondexter, Mix, Cajsa, Sara, Mårten, Bård och Robert för inspiration. Jag ville inte at det skulle bli för många låt per artist, och det lyckade jag rätt bra med, men en handfull artister har med två låtar på listan: Fricky, Rae Sremmurd, The Weeknd, DaVido, Rebecca & Fiona, Cardi B, Yung Pinch, Charli XCX och Drake. Kanye West är representerad tre gånger, eftersom det finns en låt från var och en av hans trilogiprojekt "Daytona", "Ye" och "Kids see ghosts". Älskar Kanye West! Kan inte säga det nog många gånger.

Artister på sommarhjärta: Joscha Heifetz & Emmanuel Bay som spelar Christoph Wallibald Gluck (i ett arrangemang av Fritz Kreisler), Gigi D'Agostino, Jireel, WizKid, Mabel & Not3s, Rae Sremmurd & Juicy J, Ozzy, Kedr Livanskiy, Ikhana, The Weeknd, Post Malone, Lily Allen & Giggs, Parham, Future, Kanye West feat Kid Cudi & 070 Shake, Juls feat Maleek Berry & Nonso Amadi, ASAP Rocky & Skepta, Dilly D feat Einar & MPL, HoodCelebrityy, DaVido, Hailu Mergia & Dahlak Band, The Durutti Column, Grouper, Beach House, Rebecca & Fiaona feat Derek Pope, Alma, Tove Lo, Kim Petras, Tove Styrke, Charli XCX,Yung Pinch, Leslie Tay, Drake, Fricky, Stefflon Don, Kali Uchs & Reykon, Miguel, Lauryn Hill, Baloji, Atahualpa Ypanqui, Berliner Barock-Compagney som spelar musik av J.C. Bach, El Perro del Mar, Lykke Li, Pusha T, Cardi B, Ivory & Nathan K, XXXTENTACION, Hanna Järver, Jhene Aiko & Sae Lee, Taken By Trees, Snail Mail, The Radio Dept., MGMT, David Bowie, Rhye, Sarah Klang, James Carr, Frank Ocean, Sea Lion, Musette, Eggstone, Emma Kirkby som sjunger en aria av Thomas Arne, Kiiara, Lorde feat Khalid, Post Malone & SZA, Diplo feat Lil Xan, Taylor Swift, DJ Koze, Bicep, Autechre, David Mansfield, Domenique Dumont, Devin The Dude, Ravyn Lenae, Kids See Ghosts, The Weeknd & Gesaffelstein, Young Thug & Nicki Minaj, Charly Black, RAYE feat Mabel & Stefflon Don, Burna Boy & J Hus, Preme & Lil Wayne, Tory Lanez, Cherrie, Blood Orange, Jenny Wilson, Låpsley, Nils Frahm, Joshua Bell som spelar Samuel Barbers violinkonsert, The Delfonics, Monica Zetterlund & Bill Evans, Lorraine Hunt Lieberson som sjunger en aria av Georg Friedrich Händel samt en okänd solist som sjunger finalnumret av Philip Glass "Satyagraha" uppbackad av New York City Opera Orchestra under Christopher Keene.