Rikki don't lose that number!


Kid Charlemagne!


Uptown baby! Uptown baby! Gets down baby! Gets down baby!


"Special delivery... for Hoops McCann!"


The Goodbye Look!
#1 - - Daniel:

Steely Dan är lätt ett av världens bästa band. Fittorna på Pop har fått en genration av osäkra svenskar att bli rädda för all form av musik som skapats av folk som faktiskt kan spela men det känns som att en motreaktion är på gång.

#2 - - Erik:

Nåja, jag hittade till dem genom spridda kommentarer av Kjell Häglund i nämnda tidning. "Aja" är den bästa skivan någonsin enligt honom, om jag minns rätt. Steely Dan-hype, gärna för mig.

#3 - - Daniel:

Jo Kjell Häglund var ju undantaget som bekräftade regeln (och visst bidrog Pop till mycket positivt också).

#4 - - Bernhard:

Ehh. Steely Dan är nog all time mitt favvoband, men har inte hypen redan både kommit och gått?

#5 - - Bernhard:

Förresten. Om någon, någonsin, skulle tvivla på deras genialitet: http://www.steelydan.com/heywes.html

#6 - - CM:

åh herregud vad underbart.

#7 - - Lillsven:

På sitt sätt behövs det väl inte; Steely Dan är ju ständigt hypade av typ alla över 30. Men å andra sidan har du en poäng, för inte har väl hipstersfären tagit sig an Steely Dan än, eller har jag fel?

#8 - - Koff:

Alltså, jag älskar Steely Dan men de har ju varit hypade i tre år nu, åtminstonde i Stockholm. Hela Yacht/AOR/västkustrock-genren har ju älskats sönder och samman. Det känns lite konstigt att fråga efter en hype som redan nu pågått längre än de flesta trender?



Å andra sidan, om nu någon missat Donald Fagens The Nightfly borde de skämmas lite lätt.

#9 - - Nicholas:

Aha? Yacht rock och västkustrock är ju en helt annan grej, så jag trodde inte att Steely Dan var en del av den trenden. Slarvig hype, eller vad man ska säga. Jag tycker det är ganska stor skillnad på Michael McDonalds skägg och trumsolot på "Aja". Det ena är så att säga mer Spy Bar än det andra.

#10 - - Koff:

Fast trots att Steely Dan aldrig var ett västkustrockband så har de väl alltid omfamnats av just den publiken? De har ju liksom varit västkustrockens västkustrock ändå. Att det sedan finns en facebookgrupp vid namn "aging subhipsters who listenm to steely dan unironicly" får man väl ha överseende med.

#11 - - Bernhard:

Fast Michael McDonald och hela övriga västkustentouraget (Porcaro, Graydon, Skunken, Carlton o.s.v.) medverkar ju på typ alla av deras plattor. Så kopplinarna är ändå inte särskilt svåra att hitta.

#12 - - Nicholas:

Nej, jag vet. Men jag tycker ändå att det är skillnad på hipsterkorrekt balearic-smooth 80-talsrock och hi fi-religiös jazzfunk med antikonventionella låttexter. Men men, skit samma.

#13 - - koff:

Fast när vi ändå är inne på västkust borde du VERKLIGEN leta rätt på Paul Davis Cool Night från 1981. Det är den perfekta låten. Och den låter ungefär som omslaget till nightfly.

#14 - - D.D.:

Reflektion ett: lite udda (som alla andra här har sagt) att tycka att begreppet västkustrock inte är applicerbart på Steely Dan.



Reflektion två: när ska någon våga trotsa Häglund-hegemonin och skriva något engagerat, initierat och kritiskt om S.D.?



Reflektion tre: när kommer throwbackhypen om västkustrap som inte heter The Game? Jag har tillbringat en stor del av mitt vuxna liv med att hata Tupac, men nu när han piskats och hånats så hårt i så många år börjar mitt hjärta blöda för killen trots att han är död. SÅ jävla kass var han ändå inte.

#15 - - Nicholas:

Keffa beats, ingen humor. Annars var han bra.

#16 - - Max:

Bästa inlägget nånsin!

#17 - - max:

Hade dock gärna sett en, typ, dirty work/pearl of the quarter/bad sneakers under respektive omslag för att göra den vackra bilden komplett. Eller för fan, in med en gaslighting abby och en florida room oxå! : )