musikrevyn i p2 söndag 20 januari

Publicerat i: Allmänt, klassisk musik, radio Aaron Copland, Musikrevyn, Orazio Benevolo, Per Nørgård, Trio Karénine

Veckans panel: Bengt Forsberg, jag, programledaren Johan Korssell och Camilla Lundberg.

Igår var jag med i Musikrevyn i P2 igen, här kan man lyssna! Det blev ett nice avsnitt, tre av fyra skivor tyckte jag väldigt mycket om. Fast en skiva avskydde jag och gav det lägsta betyget som jag någonsin gett i detta program, en etta (det är sjukt att Aaron Copland räknas som USA:s första stora tonsättare, den titeln borde ges Duke Ellington). 1600-talstonsättaren Orazio Benevolo, son till en bagare och konditor i Rom, var en härlig ny bekantskap. Hans stil kallas för "kolossal barock" och den fick mig att tänka på EDM och Swedish House Mafia... ja, lyssna själva! :)