blue 72

Publicerat i: Allmänt


Jag har inte gjort någon höstspellista i år, men däremot fick jag - efter att ha sett "BlackKklansman" på bio i söndags och rörts till tårar av scenen där tjejerna och killarna på klubben dansar och sjunger med i "Too late to turn back now" - inspiration till att göra annan typ av spellista. En musik som jag tycker gör sig väldigt väl i dessa vackra dunkla höstdagar. Blue 72 heter min nya Spotify-lista och den består av låtar (singlar eller album) som släpptes 1972, detta otroligt starka musikår. Egentligen var "Blue 72" namnet på ett blandband som jag tänkte göra när jag var tonåring, jag minns att jag skrev ned en lista på alla låtar som skulle vara med i ett kollegieblock, men sen blev det aldrig av att jag spelade in det bandet. Men stämningen i dessa låtar gjorde det till en egen genre för mig, genren 1972, som har betytt något speciellt för mig sedan dess, jag har burit den i mitt hjärta.

På denna spellista finns några av mina absoluta favoritlåtar, The Mamas & The Papas "Snowqueen of Texas" (från album som släpptes 1971, men singeln släpptes 1972) och The Chairmen of The Boards "I'm on my way to a better place", och väldigt väldigt mycket annat. Det blev en 500 låtar lång spellista, och det är fullt förståeligt om man vill spela den på shuffle istället för i vanlig ordning (även om det faktiskt finns en ordning, även om man kanske inte tror det). Jag upptäckte till min fasa att Joni Mitchells "Blue" - som jag tror gav upphov till titeln på mitt blandband en gång i tiden - faktiskt släpptes 1971, så den fick inte vara med, men det gör inget för den skivan lyssnar man liksom på ändå, det kändes roligare att ge 1972 års Joni-album "For the roses" en chans. Däremot blev jag väldigt glad över att upptäcka att Laura Nyros "Gonna take a miracle" (låten) släpptes som singel 1972 - den fick äran att avsluta hela listan (och låter ganska perfekt efter The Beach Boys "Cuddle up").

Artister som är med på Blue 72: Cornelius Brothers & Sister Rose, The Mamas & The Papas, Joni Mitchell, Neil Young, Paul Simon, The Chi-Lites, The Chairmen of the Board, Carole King, Jackson Browne, The Carpenters, The Delfonics, The Stylistics, The Spinners, Steely Dan, Eagles, Bread, The Dramatics, Ann Peebles, Al Green, Otis Clay, Rod Stewart, Bill Withers, Carly Simon, Gladys Knight & The Pips, Stevie Wonder, Syreeta, Sly & The Family Stone, Big Star, Todd Rundgren, Billy Paul, The O'Jays, Joe Simon, Harold Melvin & The Blue Notes, Elton John, Randy Newman, David Bowie, Roxy Music, Lou Reed, Mott the Hoople, T. Rex, The Rolling Stones, Townes van Zandt, Nick Drake, Van Morrison, Milton Nascimento/Clube Da Esquina, Bobby Womack, Curtis Mayfield, Marvin Gaye, James Brown, Dionne Warwick, George Jones, George Jackson, Aretha Franklin, The Staple Singers, The Isley Brothers, Donny Hathaway & Roberta Flack, The Main Ingredient, The Beach Boys och Laura Nyro & LaBelle.

Japp, det är mestadels hela album på listan vilket vissa kan tycka är lite slappt. Men 1972 var ett guldår just för album, så det hade känts dumt och missvisande att bara göra en hitkavalkad. Nu har man istället en rejäl filt att svepa in sig i, en värme som räcker ända till första advent. Enjoy!