g-eazy på annexet



G-Eazy
Scen: Annexet, Stockholm
Betyg: 3

Gerald Gillum, mer känd som G-Eazy, har en ovanlig framtoning för att vara amerikansk rappare. Jag syftar inte på att hans ljusa hudfärg utan mer på hans stil, med skinnpaj, gammeldags tajt vit t-shirt och perfekt fettglänsande bakåtkammat hår – en sorts blandning mellan Johnny Depp i ”Cry-baby” (1990) och en ung Chris Isaak. Hans rapstil är tydligt influerad av tidiga Drake, men utan dennes träffsäkra metaforer och kvicka humor. Eller sång, för den delen. 

G-Eazy har dock en attraktivt halvhes rapröst, ibland låter det som att den håller på att brista av emotionell intensitet. Tyvärr matchar inte hans begåvning som textförfattare detta, och balladen ”Fly away” skapar inte den tänkta gåshudsstämningen hos publiken – G-Eazy får själv be folk ta fram sina tändare och mobillyktor i mysmörkret, lite awkward eftersom det brukar ske automatiskt.

Publiken är annars på hugget i de många lagom ösiga låtarna. G-Eazy, som harvade på i många år innan han fick sitt stora genombrott med hitsingeln ”Me, myself & I” 2015, är en rutinerad liveartist och har med sig en trummis, en keyboardist och en laptop-DJ. Men när rapparen tappar bort texten i en låt ber han förläget leende om ursäkt.

G-Eazy är en rappare utan tuff attityd, trots att hans texter enligt klassisk hiphopmodell består av skryt om hur mycket pengar, sex, droger och alkohol som finns i hans kaotiska rockstjärneliv. Han utstrålar för mycket snällhet och osäkerhet för att riktigt ro hem den machostilen. Därför är hans senaste album ”The beautiful & damned” (en otippad blinkning till F. Scott Fitzgerald-romanen med samma namn från 1922) ett steg i rätt riktning, med flera låtar som utforskar tvivel, oro och självrannsakan. Ett fint exempel är Son Lux-samplande ”Eazy” där rapparen vänder sig till sina yngre jag, en av konsertens bättre låtar.

”The beautiful & damned” präglas också av G-Eazys storögda och ogarderade kärlek till sin flickvän, popstjärnan Halsey, även detta ganska ovanligt för en rappare. Hon gästar hans singel ”Him & I” och när han framför den låten sent i konserten dyker Halsey upp själv, till publikens jubel. Hon måste följa med honom på hans världsturné, fint. De är rörande gulliga tillsammans, och denna syn (snarare än själva låten) är för mig konsertens höjdpunkt. Åtminstone tills han spelar finalnumret, hitsingeln ”No limit” som är den svängigaste låt som G-Eazy har släppt. Gästrapparen Cardi B är så het att hela hennes vers får rulla, playback. Så ödmjuk är G-Eazy, så mycket älskar han hiphop.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2018-04-04)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback