Östersjöfestivalen 2017
”Rhenguldet”
Opera av Richard Wagner med libretto av tonsättaren
Med: Jevgenij Nikitin, Vladislav Sulimskij, Vasilij Gorsjkov, Zjanna Dombrovskaja, Julija Matotjina, Jekaterina Sergejeva, Andrej Popov, Anna Kiknadze med flera
Mariinskijteaterns orkester
Dirigent: Valerij Gergijev
Scen: Berwaldhallen, Stockholm
Tid: 2 tim 45 min.
Betyg: 5

”Rhenguldet” handlar – bland annat – om att vara för ful och ha för låg status för att få ligga.

Inledningsscenen påminner om r&b-trion TLC:s hitlåt ”No scrubs”. Svartalfen Alberich är just här inte ond, bara full av åtrå och närhetslängtan. Men de tre vackra Rhendöttrarna avvisar honom sadistiskt genom att låtsas vara intresserade innan de en efter en hånar honom och skrattar åt honom. Alberich hämnas genom att stjäla den magiska skatt som Rhendöttrarna vaktar, Rhenguldet, samtidigt som han ger upp hoppet om att någonsin få kärlek – han bestämmer sig för att satsa på att jaga makt och rikedom i stället. Han vill hämnas på hela världen genom att bli dess härskare.

Senare i operan är jätten och byggarbetaren Fasolt förälskad i Freja, kärlekens gudinna, men det finns inte en chans att hon ska bli hans. Fasolt och hans bror Fafner väljer då att fokusera på pekuniär girighet, som i sin tur leder till att Fafner slår ihjäl Fasolt. Att nekas kärlek föder bitterhet och destruktivitet, tycks budskapet vara. Men den giftiga materialismen är något som jättarna och Alberich delar med de goda gudarna.

Wagners tetralogi ”Nibelungens ring”, i vilken ”Rhenguldet” är en prolog inför de tre episka operorna som följer, liknar fortfarande ingenting annat. En saga som blandar nordisk mytologi, psykologisk realism, politisk dystopi och fascinerande symbolism. Opera som inte handlar om fina kärlekspar utan om världens undergång.

Efter Kungliga operans magnifika Ringcykel i våras kommer nu ett konsertant framförande av ”Rhenguldet” som fungerar förvånansvärt väl. Alla sceniska problem (simma omkring nere i floddjupet? Jättar? En man som förvandlas till olika djur? En regnbåge som trollas fram och som används som gångbro?) försvinner när scenografi och kostym har tagits bort från ekvationen. Allting får visualiseras i publikens inre, vilket går utmärkt eftersom Wagners musik är så målerisk och detaljrik.

Mariinskijteaterns orkester spelar mästerligt, den Wagnervane Gergijev (som liksom Wagner aktualiserar ”skilj på konstnärens verk och politiska åsikter”-dilemmat) maximerar de kraftfulla ögonblicken och sångarlaget är toppen. Trots att de inte agerar lyckas de väl med att gestalta rollerna de sjunger – Jevgenij Nikitin gör en svinig Wotan, Vasilij Gorsjkov får Loge att framstå som en välsmord advokat, Vladislav Sulimskij gör en emotionellt explosiv Alberich, Jurij Vorobiev en sorgsen Fasolt, Zlata Buljitjova fyller Erda med ryskt allvar och Oksana Sjilova är perfekt som Freja.

En ljuvlig konsertkväll.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2017-08-28)

Valerij Gergijevs inspelning av "Rhenguldet" med Mariinskijteaterns orkester finns på Spotify!