hösthimmel

Publicerat i: Allmänt
 

Nu är den här, årets höstplaylist från mig, 100 låtar som jag tycker om att lyssna på just nu i en ordning som känns nice! Hösthimmel heter listan, lyssna gärna på den.

Det blev en ganska speciell lista, ganska mörk tror jag. Hösten är ju inte bara mysiga gyllene solnedgångar utan också råa vindar och kolsvarta natthimlar. Det finns mycket melankoli i hösten. Och rent estetiskt har jag ingenting emot melankoli. Det finns mycket musik som befinner sig i en skärningspunkt mellan begärets graviterande mörker och själens sorgsna kammare, och jag tycker mycket om denna musik. Nästan alla låtar på denna lista befinner sig i detta gränsland, även om vissa är lite varma och ljusa, och vissa andra låtar befinner sig på andra ytterkanten, väldigt hårda och bittra. Jag tycker om dem också.

Det är ganska mycket nytt på listan, jag gillar att ha med låtar som är nya även för mig. Inte jättemycket R&B denna gång (fast SZA och Kelela har två låtar var), och den hiphop som är med är inte överdrivet partyglad, däremot väldigt nice att ha i hörlurarna när man är ute och går. Här finns lite indie, gammal och ny, och lite classic rock, gammal och väldigt gammal. Lite dansmusik också men inte av det euforiska slaget utan mer - ni gissade det - melankoliskt och dovt. Pyttelite jazz i form av Duke Ellington och mot slutet lite klassiskt faktiskt: Haydn och Vikingur Olafssons fantastiska tolkning av Philip Glass "Glassworks: opening".

Det finns en ganska stor risk att det här blir min sista årstidslista. Jag har hållit på med det här konceptet sedan 2011, kanske kul att testa något nytt? Jag funderar på att göra såhär under nästa år: en ny lista med 30 låtar varje månad, istället för en ny lista med 100 låtar var tredje månad. Jag vet inte men jag tycker det vore lite kul, lite mer avslappnat kanske. Äh, jag får se. Jag är ju väldigt fäst vid 100-formatet också.

Tack till Magnus, Alicia, Helena, Håkan, Petter, Kassandra, Kennet och Jenny.

Artister som är med på hösthimmel: Milton Nascimento, Urge Overkill, Kedr Livanskiy, Burial, Smokepurpp & Travis Scott, Bladee, Charli XCX, Tiwa Savage, Starrah & Diplo, SZA, Lil Uzi Vert, Ariel Pink, 21 Savage & Offset, LCD Soundsystem, Molly Nilsson, Kelela, NewAgeMuzik, Actress, Jay-Z, Kelis, One Acen, Mr Eazu, Maya Jane Coles, Saint Jhn, Phil France, Rich The Kid & Kendrick Lamar, Big Shaq, Ycee & Maleek Berry, Stefflon Don & French Montana, Stormzy, Bibio, The Radio Dept., Not3s & MoStack, Migos, The Stranger, King Krule, Post Malone & 21 Savage, Future & Young Thug, Rae Sremmurd, 21 Savage, Sean Nicholas Savage, Eugy & Ycee, Chris Brown feat Dej Loaf & Lil Yachty, Four Tet, The Chills, Juniorsolistene, Björk, Frank Ocean, The Rolling Stones, Bob Dylan, Faces, Duke Ellington & Cootie Williams, Grouper, Yung Lean, IAMDDB, Jennifer Lopez, Demarco, Lil Baby, MadeinTYO, Young Thug, Lil Pump, The Windbreakers, Edwyn Collins, Timi Yuru, Rod Stewart, 702, Lil Debbie, Baka Not Nice, Afro B, CEONRPG, Yxng Bane & Kojo Funds, A Boogie Wit da Hoodie feat PnB Rock, 2 Chainz & Swae Lee, Dreezy feat 6LACK & Kodak Black, Damso, Eli Sostre, Peewee Longway & PARTYNEXTDOOR, dd elle, Ian Isiah, Clipse feat. Bilal & Pharrell, I.B. Sundström, The Verve, Amber Coffman, Migos feat Nicki Minaj & Cardi B, Tory Lanez & Future, 6LACK feat Jhene Aiko, Mwuana, Lana Del Rey, Morrissey, Bedouine, Esterházy Ensemble som spelar en barytontrio av Joseph Haydn, Suede, Vikingur Olafsson som spelar Philip Glass.