Parham, Ikhana, Skander
Scen: Trädgården, Stockholm
Betyg: 5

Hiphopkollektiv har alltid haft en speciell lyskraft, antagligen för att de skapar en berättelse, en liten värld. Det här är inte bara en individualistisk artist i en stenhårt kommersiell musikbransch, säger berättelsen, det här är ett mysigt gäng som umgås och har kul och skapar musik ihop på ett organiskt sätt. Den berättelsen, sann eller osann, har varit levande sedan 1980-talets Juice Crew, det gäng rappare som kretsade kring den briljante producenten Marley Marl.

Men senare tiders hiphopkollektiv har mer känts som varumärken, PR-konstruktioner som har haft funktionen att framställa skivetiketter som exempelvis G-Unit, Young Money eller Top Dawg Entertainment som lite mer sympatiska och lite mindre business.

Så inte fallet med göteborgska S O M 031, som verkligen känns som en familj. Att gängets tre största artister Parham, Ikhana och Skander uppträder tillsammans är därför logiskt, och de tycks få energi av varandras närvaro, bli tryggare och bättre än om de hade gett konserter på egen hand. Kollektivets dj:er Oh Majk och DJ Finest är också viktiga hörnstenar i konsertkvällen, och den fantastiske producenten Nibla är ständigt närvarande i anden.

Skander inleder kvällen med de stämningsfulla och känsliga sångerna från debutalbumet ”Hon” som släpptes i våras. På scen är Skander blygare än på skiva, men det är en charmig blyghet. Det är uppenbart hur mycket hans texter betyder för honom, och vid ett tillfälle måste han avbryta en låt eftersom det blir för emotionellt. I sista låten, den ljuvliga bangern ”Stupid” som är ett samarbete med Parham och Ikhana, får Skander sällskap på scen av sina kompisar – då vågar han äntligen släppa loss.

Ikhana albumdebuterade också nyligen, men hon äger en helt annan säkerhet och coolhet. Hon har komponerat och producerat allt på sitt unikt glänsande album helt själv, hon är fruktansvärt begåvad och hon vet om det. Hon glider omkring på scen i en outfit som tycks inspirerad av en ung Snoop Dogg och sätter varje stavelse i sin halvrappade hypermoderna R&B perfekt.

Kvällens höjdpunkt är ändå Parham, den mest etablerade artisten, som har utvecklats mycket från sina första boombap-tuffa låtar till mer introspektiva och romantiska sånger. Parham brinner av energi och glädje över publikens entusiasm, en växelverkan som får alla att lyfta, och Parhams ordrika låtar får en annan tyngd live än på skiva. Han premiärspelar ett par låtar från sitt kommande tredje album, bland annat den förtjusande ”Facetime”.

När Parham spelar sina mästerverk ”Håller mig vaken” och ”Allting med dig” vet jublet inga gränser, och när han som sista extranummer gör gamla ”Dela på hälften”, låten som var den tändande gnistan för kollektivet, får han sällskap på scen av de andra i S O M 031, som lyckligt dansar runt och sjunger med i en triumfatorisk yra. Liksom av kompisen Mwuana, som även han producerats av Nibla och befinner sig mitt i ett vackert genombrott.

Där och då känns svensk popmusik – inte bara svensk hiphop – bättre än någonsin.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2017-06-10)