en svart dag

Publicerat i: Allmänt


Trump vann. Hillary Clinton förlorade. Trots att hon är en extremt kompetent och erfaren politiker och han är en populist som byggt sin kampanj på lögner och smutskastning. Det känns så jävla hemskt. Det kändes som att vakna till en mardröm. Nu kommer alla högerpopulistiska politiker i Europa få råg i ryggen. Nu kommer hatbrotten mot ickevita och HBTQ-personer öka. Nu är det bevisat att ett amerikanskt presidentval kan vinnas enbart genom att säga helt sjuka saker och bjuda på en färgstark show, så det lär väl bli mer av den varan. Nu är det bevisat att en kvinna inte vinner ett presidentval, hur mycket bättre hon är sin manliga motståndare enligt alla objektiva kriterier, så det lär väl dröja innan en kvinna får chansen att bli kandidat igen. För några dagar kändes det självklart att Michelle Obama kommer kandidera till valet om åtta år - nu känns det plötsligt som att det aldrig kommer att ske. Nu kommer kvinnohatet öka, främlingsfientligheten öka, de stängda gränserna kommer bli ännu mer stängda, i USA och i andra länder. Det känns så jävla mörkt.

Jag lyssnade på den här låten innan idag. Det var ingen tröst. Men det var vad jag orkade lyssna på. Den ger inte hopp, men den lägger en hand på min axel och säger: we're gonna make it. Jag säger inte ett ord. Men jag stänger inte av.