Majid Jordan
Scen: Nalen, Stockholm
Betyg: 3

Det finns en anledning till att Drakes discopumpande ”Hold on, we’re going home”, en av hans allra största hitsinglar, sticker ut så mycket i hans diskografi. Det dovt neonskimrande mästerverket skrevs (huvudsakligen) av Majid Jordan, en duo bestående av sångaren Majid Al Maskati från Behrain och producenten Jordan Ullman från Kanada som träffades när Majid var utbytesstudent i Toronto. Deras blygsamma inspelningar hördes av Drakes närmaste man Noah ”40” Shebib som anlitade dem i skapelseprocessen av Drake-albumet ”Nothing was the same” och resten är historia.

Det finns också en anledning till att Majid Jordan, som i samma veva fick kontrakt med Drakes egen skivetikett OVO Sound, inte har varit i närheten av de framgångarna på egen hand, trots en fin EP som kom häromåret och ett trevligt debutalbum som släpptes i våras. Det räcker uppenbarligen inte med ett distinkt sound och snygga sångmelodier för att sätta hjärtan i brand. Majid Jordan saknar två saker som Drake alltid har haft: en stark personlig närvaro och minnesvärda, egensinniga textrader.

Majid Al Maskati är en imponerande sångare. Han wailar inte sönder fraserna utan sträcker ut tonerna till deras fulla stolta bredd, och gör det avslappnat, samtidigt som han dansar omkring på scenen med en gulligt blyg uppsyn. Den smakfullt skäggige Jordan Ullman headbangar bakom sin laptop och synt som en traditionell hipster-DJ. Stämningen i publiken peakar när duon bränner av ”Make it work”, en av få Majid Jordan-låtar som har en dramaturgisk framåtrörelse, och den ännu bättre ”Her” som är det närmaste de har kommit en hitsingel.

På flera sätt sticker Majid Jordan ut i dagens R&B-scen: de flirtar inte överhuvudtaget med tuff hiphop, istället tycks de vara besatta av disco av den subtila, ickeeuforiska men djupt romantiska sorten, och med sina oskuldsfulla texter och söta scenpersonlighet känns Majid Al Maskati som det närmaste SouncCloud-kulturen kommer ett pojkband. Dessutom är hela konceptet med en vokalist och en producent, utan en massa andra kockar inblandande, ett recept som är alltför sällsynt idag men som har varit grundbulten i de starka uttrycken hos exempelvis Gang Starr eller Missy Elliott & Timbaland.

Men det går inte att komma ifrån att Majid Jordans låtmaterial är för svagt för att göra konserten riktigt tillfredsställande. De har ännu inte blommat ut.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2016-06-13)