en ny chans

Publicerat i: Allmänt


Min kollega/chef Maria Schottenius använde en gång ordet "skithål" som epitet för Lagos i en recension av en deppig nigeriansk roman. Samma ord skulle jag vilja använda för att beskriva min lägenhet, så som den sett ut den senaste tiden. Men idag städade jag den grundligt för första gången på skandalöst länge, och det var en så underbar känsla. När jag var mitt uppe i svabbandet fick jag en plötslig lust att höra en låt som jag inte hört på många år - "A new chance" med The Tough Alliance. Jag blastade den på hög volym, fönstret var vidöppet, oktobersolen sken och det kändes som att livet bara kan blir bättre - every day is a new chance, a new romance. Sedan lyssnade jag på hela skivan "The new school" och städningen blev ännu härligare. Shit vilken bra skiva det är. Det är inte bara av nostalgi som jag säger så. Den ÄR verkligen så himla grym. Har det någonsin gjorts mer optimistisk musik än den TTA gjorde? De älskade så mycket, ville så mycket, trodde så mycket på musikens kraft. You're worth something special, you're worth something real. Ja. Det stämmer. Även min lägenhet förtjänar att se fin ut. Nu gör den det :)
#1 - - J:

Ja, den skivan är helt sanslöst bra och har idealisk speltid/antal låtar (gissar att modellen var Thriller, all killer no filler). Skönt också att den känns tidlös, jag var rädd att man skulle förknippa den med en jobbig yachtrock/loafer-period men den låter lika fräsch sju år senare, tack och lov.

#2 - - J:

Åtta år* : P

#3 - - Nicholas:

Eller hur! Theirs was real :)