höstskrud

Publicerat i: Allmänt


Nu är den här! Höstskrud, 100 låtar som jag tyckt mycket om denna höst, check it out! För en vecka sen var jag nära att ge upp. Aldrig har en årstidslista varit så jobbig att göra. Men jag är väldigt glad att jag skärpte mig och gjorde klart den. Hoppas ni gillar! Kikki Danielsson is in da house! Och en massa annat gutt :) 

Denna gång blev det en synnerligen blandad kompott: hiphop (båd' gammal och ny), R&B, dancehall, hitlistepop, indie, elektronisk slö musik, elektronisk dansmusik, country, yacht rock, gammal soul och disco, klassisk musik, opera, vokal och instrumental jazz, new age (Enya) och så Bröderna Marx, vet inte vad man ska kalla den musiken. De enda artisterna som dyker upp två gånger är Duvchi, Beach House och Drake (önskar att jag även fått plats med en till Björk-låt: "The dull flame of desire", en låt som är nästan lika bra som sin titel). Vad mer kan man säga... det finns ett mysigt litet London-tema i början med WSTRN, Saint Etienne, Stormzy och The Streets, men sedan släpper jag det. En låt som nästan kom med på listan och som jag fortfarande inte riktigt fattar hur den inte kom med är "El Chapo" med The Game och Skrillex, jag vet inte, den passade ingenstans bara. Kanske får bli på vinterskrud (som jag skulle kunna släppa imorgon enbart baserad på alla goa leftovers, göra en Metallica "Load"/"Reload"-grej). Den kommer någon gång runt nyårsafton tror jag. Vågar inte lova något, vill inte göra någon besviken (tänker mest på mig själv hehe).

Artister på höstskrud: The Radio Dept., Beach House, Duvchi, WSTRN, Elijah Blake, Saint Etienne, Stormzy, The Streets, Kranium, Samo Sound Boy, Kelela, Drake, Dej Loaf & Big Sean, Fetty Wap, Madi Banja, Ty Dolla Sign & E-40, Vybz Kartel, Mac Demarco, Kit Hain, Kurt Vile, Captain Beefheart, The Magnetic Fields, Sevyn Streeter & Chris Brown, Mocki, Jape, Grimes & Janelle Monae, Karla Bonoff, Achal, Zombie, Masicka & Ishawna, Freak Nasty, Boot Camp Clik, Jennifer Lara, Drake & Future, The Embassy, Kitty (Jai Wolf remix), Cannonball Adderly, Grateful Dead, James Lee Stanley, Miguel & Lenny Kravitz, Kölsch, Bicep, Murlo & Gemma Dunleavy, Ata Kak, Justin Bieber, Sabina Ddumba, Fantasia, Wayne Wonder, Jeremih, Atlanta Rhythm Section, ODESZA & Little Dragon, Claudio Arrau som spelar ett stycke av Franz Liszt, Champaign, Blood Orange, Travis Scott & Kacy Hill, Amason, Bee Gees, George Harrison, Glen Campbell, Charlie Rich, Anne Murray, Janet Jackson, Anita Ward, Nicole Wills, Kikki Danielsson, Chic, Tate Kobang, Dungen, Maury & RZA, Gang Starr, Chløë Black, Ella Fitzgerald, Mikhail Pletnev som spelar ett stycke av Pjotr Tjajkovskij, Lester Young & Harry ”Sweets” Edison, Enya, Pale Honey, Kali Uchis, Billy Cobham, R. Kelly, Paul Wall (choppad & screwad av Michael ”5000” Watts), Jessy Lanza & DJ Spinn & Taso, Cooly G, Recondite, Marshall Hain, Låpsley, Der, Sirkka-Liisa Kaakinen som spelar en mysteriesonat av Heinrich Ignaz Franz von Biber, Björk, Ton Koopman som spelar ett preludium av Johann Sebastian Bach, Arcade Fire, Donnie & Joe Emerson, The Persuaders, O.C., Amy Winehouse, Jakob Bro, Kiri Te Kanawa som sjunger en aria av Giacomo Puccini, Mando och Harpo Marx (från ”En galakväll på operan”, han spelar den filmens hitlåt ”Alone” som är nice även i den vokala versionen).