Boel Adler, programledaren Johan Korsell, jag och Hanns Rodell :)

Igår var jag med i CD-revyn i P2 och recenserade fyra färska skivor inom klassisk musik. Lyssna gärna! Det rör sig om Ravels båda pianokonserter med pianisten Yuja Wang, en skiva med a cappella-musik av Arvo Pärt som framförs av The Tallis Scholars (det var min favorit av dessa skivor, finns tyvärr inte på Spotify), två stråkkvartetter av Brahms med Artemiskvartetten samt en inspelning av Robert Schumanns "sekulära oratorium" Das Paradies und die Peri som jag tyckte mycket om när jag satt och läste i texthäftet samtidigt som jag lyssnade. Vet inte hur kul det är utan text ärligt talat. Men det gäller ju för all opera/oratorium. 

Om man inte pallar lyssna på hela programmet skulle jag i alla fall vilja säga detta: Ravels pianokonsert för vänster hand är posttraumatisk musik som präglas av den franska tonsättarens ångestfyllda minnen från första världskriget (han skrev den på beställning av pianisten Paul Wittgenstein som förlorade sin högra arm i detta krig; Ravel som själv deltog i kriget och fick mer psykiska men hade nog lätt att bli inspirerad till detta verk). Just nu föreligger som alla vet ett nytt franskt trauma. Att lyssna på denna musik dessa dagar blir speciellt av den anledningen. och jag skulle verkligen vilja rekommendera denna pianokonsert, som inte alltid låter klassiskt vacker, men så är ju verkligheten inte heller alltid så vacker.