från höstskrud

Den här låten är så stark. Den kom 2002, och vid den tiden hade tiden sprungit förbi Boot Camp Clik, hiphopgänget från Brooklyn som hade varit så viktiga för 90-talets New York-sound men till skillnad från Wu-Tang Clan och Gang Starr Foundation (eller för den delen, Bad Boy-gänget eller Native Tongues) hade deras rykte inte stadigt växt, de hyllades inte i mainstreammedia, det gavs inte ut några fina samlingsskivor. Det om respekt och erkännande, men det såg inte bättre ut på den försäljningsmäsisga fronten: 2002 dominerades hiphop av Eminem, Nelly, Missy Elliott, Jay-Z och hans Roc-A-Fella som det då gick väldigt bra för (Cam'Ron!) samt av den stadigt växande sydstatsscenen. De störiga åldrade grabbarna i Boot Camp Clik hade ingen plats i detta hiphopklimat. Trots att kollektivets första album - Black Moons "Enta da stage" från 1993 och Smif-N-Wessuns "Dah Shinin" från 1995 - varit lika banbrytande som "Enter the Wu-Tang/36 Chambers", "Hard to earn", "Illmatic" och "The Infamous". De förvandlade jazzsamplingar till något hårdare än vad någon kunnat drömma om. De rappade smutsigare och roligare än vad någon från Brooklyn gjort. Deras mörka hiphop var vackert stökig, full av liv.

Boot Camp Clik släppte sin första gemensamma skiva 1997, det bisarra magplasket "For the people", och den besvikelsen var nog början på den pyspunka som dödade gruppens status. 2002 gjorde de ett andra försök, med albumet "The chosen few". En liten decimerad trupp - rapparen Rock från Heltah Skeltah hade hoppat av. Den andra halvan av Heltah Skeltah, Ruck, hade bytt namn till Sean Price och blivit en fantastisk rappare (han dog i somras, 43 år gammal). Även Smif-N-Wessun hade bytt namn till Cocoa Brovaz (eftersom de stämts av Smith & Wesson). 5FT, den andra rapparen i Black Moon, syntes inte heller, men han hade ändå alltid varit en bifigur - Buchshot var inte bara frontfigur i Black Moon utan även ledare för hela Boot Camp Clik. 

I alla fall. Den här låten är så stark för att man hör hur de kämpar, med sin självrespekt, med att tro på sina egna kaxiga ord om att de är tillbaka, samt med att visa hur bra de är genom att rappa svinbra, omsorgsfullt skrivna verser, det är rörande tycker jag. Det är ett vrål för överlevnad, ett sorgset defensivt vrål, fullt av självtvivel, men också stolthet. Och alla har sin egen stil. Sean Price öppnar sitt hjärta (den lakoniska raden "I guess I'm back where I started" som inleder hans vers har jag alltid tyckt varit så gripande). Buckshot är hård och okuvlig. Och Top Dawg avslutar hela låten, inte med en refräng, utan med en kuslig fråga som inte är helt retorisk: "have you forgot who we are? Have you lost all your respect for my squad?"

Det kan tilläggas att låten inte blev en hit, att albumet "The chosen few" som följde inte blev den comeback som alla väntat på, och att Boot Camp Clik än idag är underskattade. Men det visste de inte då, 2002. De var i alla fall inte helt säkra på att det skulle bli så. De hoppades. De vågade hoppas.

It's Tek man niggas can't tell me shit

[Tek]

I do what I do, like I do for the hood
Pop tools, pop jewels burn backboards
Slay DJs who think they untouchable
Renegade, never been afraid, MCs get it too
The moral of the story is this:
I used to say get off
But this time, suck my dick
I'm from BK, home of B.I.G. and Aaliyah
Watch how the pound of the four-fifth leave ya

[Sean Price]

I guess I'm back where I started
Openin' up for Buckshot and just rappin' retarded
I hate the life that I'm livin’
I need it
Don't believe me? Ask my wife and my children
See I'm back on the street, packin' the heat
Royalty checks equal to crack in the street
Niggas like, ”fuck crack, Ruck, rap to the beat”
I'm like, ”All right I'll be back in a week” – listen:
From day one I had bad start
To eat, Moms stole meat out of Pathmark
I ain't playin'
I went from depraved in the street to blazin' heat
To blazin' heat to Hazen Street
Did a couple of months and came home
Thought about what I did
Did the same shit, I ain't come back home
Niggas like "Why you done that homes?"
"I don't know ..(shit..fuck)..I don't know"

[Buckshot]

The saga continues
The motherfuckin' drama continues
Buck brought bomb to ya interview
And blew the main topic:
”Whats up with Boot Camp Clik son?
They ain't knockin'
They ain't hot and ain't droppin' the now topics”
But listen nigga, this is how I pop shit
I don't mean Moet corks
When the poet talks
Every line leave you blind when the mind get lost
Rhymes are enforced with action
Cause everybody looking like:
”Is they slackin'? Are they back in? What's crackin'?”
Nigga, I'm hip hop like the backspinnin'
You can never change the fact that I did it back then

[Steele]

Way before this all began
Back when I wasn't rappin', I was scrappin' for ends
Stopped crime, started rhymin'
Knapsack and my Tims
Chart climbin', ya'll comp can get a gat to ya ribs
There's a thin between what I rep and I live
When you violate mine I'm getting back at you kid
Don't let it get to the gun clappin' and shit
Plastic wrap, back smack you in the back of ya wig
I, make it so you won't get back to ya crib
Break your wrist, never scratch, you never wreck it again
Take a risk, never steal from Steele and Tek again'
Take the fifth, cock the hammer, let it rest on your chin
My dudes destined to win
Fuck ya thoughts
Wanna brawl, dog? My team love the sports
And so ya thinking I'm "The One" like Jet Li?
Test me! Steele will leave you resting!

[Top Dog]

I can't take this!

Blood boiling pressure rising

Open my eye's and we narrowed down to seven guys
And so you ask about the god D.O
I'm top notch, holdin' my spot, gun by my crotch
You think not I'm respected and feared around here
And so, I must prepared around here
You know everything that glitters ain't gold
You ho, getting pimped by niggas you don't know
Windows low
I was taught by the best to do the one
And gain control of this game
And be sold not told
And So
I'mma rep for B-double-O-T C-A-M-P
Cause I'm Top D-O-G, number three
You know me from the O.G.C.s
That blow trees
Fuckin' with them Cocoa B's
(We OGs) Fuckin' with them Cocoa B's ...

[Buckshot]

Fuck everything you been told
Shit like Buck ain't never went gold
He never have a platinum hit
He on that underground backpack rappin' shit

[Tek]

If you for real than you know the deal

[Steele]

I do or I die, and I never ran, never will

[Sean Price]

And so you still peepin' my words
Words that get niggas locked up in 73rd

[Top Dog]

You forgot who we are?
Have you lost all your respect for my squad ....?