vinterljus

Publicerat i: Allmänt
 


Nu är den här, vinterns playlist med mina 100 favoritlåtar för tillfället, vinterljus, check it out! Det blev en ganska annorlunda lista från den förra. Tre danska låtar, bara en sån sak. Det är inte så mycket hiphop som sist och nästan ingen R&B, och det är ganska mycket rock (Van Halen!) och en del ren dansmusik. Dessutom ett antal smootha grooves från 70- och 80-talet. Till skillnad från förra listan är denna inte skapad på ett mekaniskt och matematiskt perfekt sätt, utan jag har pusslat ihop lite olika sjok med olika teman. Jag gillar inledningen, med Frank Sinatras saktmodiga "Cycles" som övergår i Holes känsloexplosion "Violet" som rensar luften, och därefter börjar festen med raplåtar på danska, engelska och svenska följt av ett par nya jamaikanska hits (jag har precis upptäckt Popcaan, älskar honom!).

"Overrated" med Ricky Blaze, Kranium (namnet!) och Shaggy är en intressant låt tycker jag, för till skillnad från så många låtar som görs nuförtiden som går i väldigt långsamt tempo men öronen ska tolka dem som dubbeltempo (lex "No type" som också är med på denna lista) gör denna låt tvärtom, bastrumman dunkar på skitsnabbt och det är först efter ett tag som man inser att det är en reggaelåt i halva hastigheten. Jag lät denna låt övergå i The Honeydrips (underbart att du är tillbaka!) "Oh Stampe, Oh Stella" som på samma sätt har ett underliggande högt tempo som hörs endast ibland. När detta har etablerats i två låtar finns det i bakhuvudet, tänker jag, och därför låter nästföljande låt, Jonathan Johanssons "Ny/snö", som en ganska snabb studsig låt och inte alls så mellow som den kan låta om man hör den i ett annat sammanhang. Möjligtvis finns denna känsla kvar ända in i Bright Lights "Weaken me" som kommer efteråt, det beror på hur peppad man är om ni förstår vad jag menar.

Titiyos mäktiga "Solna" fungerar som en brygga till efterföljande sjok, som har tre 80-talsrockiga låtar vilka följs av tre alternativrockiga låtar, och på något sätt känns det inte konstigt att den technicolordunkande "Who said that time was all we had" med Summer Heart kommer efter "Me again" med J Mascis, båda badar liksom i samma ljus. Därefter börjar listan långsamt morpha till ett annat sjok, en annan stämning, som jag är ganska nöjd med att jag lyckades få till eftersom den innehåller så många olika genrer men ändå behåller samma tonläge, och det kulminerar med Lo-Fi-Fnk, TĀLĀ och D Nilsz innan nästa kapitel börjar. Ja, ni får lyssna själva.

För inspiration till denna lista vill jag tacka Mix, Max, Olle, Martin, Calle, KV, Marcus MH, Glow, Sara Walker, Tony Ernst, Jenny Seth och Shrimpz. Upptäckte även ett par låtar via Nöjesguidens årsbästalistor. Jag hade samlat på mig 600 låtar som jag gillar när jag började arbetet med denna lista nu i helgen, att koka ner det till 100 låtar var sannerligen inte det lättaste, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var fett kul.

Artister som är med på vinterljus: Frank Sinatra, Hole, AMRO feat. Sivas, Kevin Gates feat. August Alsina, Ivory, Popcaan (enda artisten med två låtar på listan!), Ricky Blaze feat. Kranium & Shaggy, The Honeydrips, Jonathan Johansson, Bright Light, Titiyo, Van Halen, Clarence Clemons & Jackson Browne, Leonard Cohen, Electrelane, R.E.M. & Patti Smith, J Mascis, Summer Heart, Alvvays, Blood Orange, Bryan Ferry, St. Vincent, Sean Nicholas Savage, Al Stewart, Poco, Neil Young, TopGunn, Karl William, Majid Jordan, The Very Best, Forest Swords, Ensemble Economique, Det lilla extra, TOPS, Daryl Hall, Call Me, Cooly G, Jeremih, Doja Cat, Twista feat. Tia London, Young Steff, Lo-Fi-Fnk feat. Duvchi, TĀLĀ, D Nilsz feat. Twigs, Rae Sremmurd, Thaiboy Digital feat. Yung Lean, Burial, Pional (John Talabot remix), Jacques Greene, Tourist, Vic Mensa, Cyril Hahn, Todd Terje, Eternal Death, Blonde Redhead, Baba Stiltz, Helado Negro, Arca, Aphex Twin, Kenny Drew, D'Angelo, Dusty Springfield, Love Unlimited, RCR, Rose Laurens, Nick Kamen, Tashaki Miyaki, Sun Kil Moon, Damien Jurado, The Barr Brothers, Eagles, Billy Ocean, Stevie Wonder, Next, Cherrelle & Alexander O’Neal, Times Neue Roman, Big K.R.I.T. feat. Smoke DZA & Curren$y, Raven Sorvino, Young Bari, IamSu feat. Rich Homie Quan & Kool John, Dem Franchize Boyz feat. Lloyd, Travis Porter, Run The Jewels feat. Gangsta Boo, Ceo Checkmate feat. Whiteside, Ree-Mix, Tweeze, Yung Nation, P.T.C. & Gee Bully (*pust*), E-40, Chris Brown feat. Kendrick Lamar, Nicki Minaj, The Hanged Man, Felt, Frankie Valli & The Four Seasons, Boz Scaggs, Christopher Owens, Håkan Hellström, LCD Soundsystem, Two Lone Swordsmen (Lali Puna remix), The Radio Dept., Shamir, Lewis samt Alfred Brendel som spelar ”Les jeux d'eau à la Villa d'Este” av Franz Liszt.