Denna låt är skrattretande usel! Kanske borde ha gett skivan en tvåa istället.

Joey Bada$$
”B4.Da.$$”
(Cinematic Music Group/Sony)
Betyg: 3

En musikgenre når alltid en punkt i sin evolution då dess framtid förgrenas. Den ena grenens anhängare anser att musiken har nått perfektion och bör sluta utvecklas, medan den andra uppmuntrar fortsatt utveckling.

För hiphop skedde detta när nittiotalets New York-dominerade rap med coola flows, funkiga trummor och jazzsamplingar tappade mark till oborstade sydstatsrappare, antiorganiska trumprogrammeringar och syntbaserade loopar.

Joey Bada$$ är från Brooklyn, fyller 20 år denna vecka, har i flera års tid släppt musik som låter som om absolut ingenting har hänt sedan 1995 och är en messias för hiphopnostalgiker. Detta debutalbum är för dem vad Wynton Marsalis debutalbum från 1981 var för jazznostalgiker eller vad The Strokes ”Is this it?” från 2001 var för rocknostalgiker.

Joey har en skön röst och ett flow som rinnande vatten. Problemet är att han inte har någonting att säga (låten ”O.C.B.” handlar om hur tufft det är att vara ensambarn) och han saknar kvickhet och humor. Beatsen återskapar stiligt det tidiga nittiotalets New York, minus känslan av modernitet och framsteg som gjorde skivor som A Tribe Called Quests ”The low end theory” och Nas ”Illmatic” så vitala och pigga.

Trots invändningarna är ”B4.Da.$$” en homogen och behaglig rapskiva. Joey Bada$$ har tillräckligt mycket hunger och begåvning för att kunna utvecklas till en genuint intressant artist. Detta är bara hans studentexamen.

Bästa spår: ”Escape 120”

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2015-01-21)