från höstskrud

Nyligen, någon vecka innan jag färdigställde höstskrud, såg jag Max Ophüls film "Letter from an unknown woman" från 1948. Jättefin, bygger på en novell av Stefan Zweig. Den sortens ödesmättade kärleksfilm som inte görs längre, i alla fall inte i Hollywood. Megasorglig och megaromantisk och jag älskade den. Ett återkommande inslag var att huvudpersonen, som var konsertpianist, spelade Franz Liszts "Un sospiro" (kongenialt val av Ophüls, eftersom berättelsens konsertpianist var en notorisk kvinnokarl, precis som Liszt), melodin återkom i olika skepnader på soundtracket på ett väldigt elegant sätt. Det var ljudet av att pianisten satt i sin lägenhet och övade på detta stycke som fick grannflickan, filmens kvinnliga huvudperson, att förälska sig i honom, en kärlek som skulle avgöra hela hennes liv. Existerar sådan kärlek? Jag vill tro det. När jag lyssnar på "Un sospiro" är det svårt att inte tro på det. Romantik, det är så mycket.