från sommarskrud

I fredags promenerade jag på en landsväg i Dalarna från Tällbergs järnvägstation och kom efter en halvtimme fram till det (underbart mysiga) lilla hotellet Klockargården där jag skulle bo över natten. Vad hör jag strömma ur grannens öppna fönster om inte "Sittin' in my car"? Jag blev oerhört glad. Låten är för övrigt en ripoff av Billy Stewarts gamla "Sitting in the park" (som jag tror jag hade med på den allra första sommarplaylisten, för fyra år sedan), en underbar låt, men Slick Rick gör något alldeles eget av den. Det är för övrigt hans gamle parhäst Doug E. Fresh som beatboxar, en återförening som inte gjorde något större väsen av sig. Beatbox känns ju ganska bull nuförtiden, men med en såhär mysig låt blir det ändå lite charmigt.

Jag minns att det här är Jan Gradvalls favoritlåt med Slick Rick. Hehe, jag googlar fram hans gamla Slick Rick-recension från 1999 nu, stark öppning: "Varför älskar jag Slick Rick? Kanske för att han får allt han gör att låta så enkelt. Medan andra rappare slår sig för bröstet, skriker 'titta på mig' och tar i sig så att ådrorna i tinningarna pulserar som bashögtalare, så glider Slick Rick bara omkring på en uppblåsbar fåtölj och rappar till synes helt utan ansträngning samtidigt som han sippar en drink. Slick Rick är inte bara en rappare, han är vår tids Peter Sellers eller David Niven; ett under av elegans och sofistikering." <3