vårskrud

Publicerat i: Allmänt


Nu är den här! En spellista med 100 låtar för denna vår i en perfekt ordning, vårskrud, check it out! Den tog lång tid att göra och jag är lite besviken på mig själv som inte hann bli klar för en månad sedan men strunt samma, nu är den här och den är faktiskt väldigt bra.

Det är inte jättemycket hiphop (typ en femtedel av låtarna) och nästan ingen R&B alls denna gång. Ingen smooth yacht rock alls och endast två gamla soullåtar. I gengäld är det mycket pop och rock från förr och nu, och - det här tyckte jag var trevligt - två små sjok av superengelsk poppig dansmusik/dansant popmusik. Det känns så bra att "Loud places" får sällskap av The Grids "Floatation" och One Doves "White love", och att Hot Chip-klanen är så generöst representerad: först moderbandet, lite senare The 2 Bears och ännu lite senare Alexis Taylor solo. De enda andra som har mer än en låt på listan är Drake, Jamie xx och Amason.

En intressant sak som jag upptäckte när jag pusslade med låtordningen var att "Dopeman (me)" med San Quinn & Husalah inte passade ihop med någon raplåt eller någon elektronisk låt, inte en enda, den var liksom för tung, för mörk, för bra. Till slut insåg jag att det enda som kunde höras efter denna brutalt uppriktiga "I'm going down"-hiphop var - Bachs Matteuspassion. Så fick det bli, jag fick flytta på Bach och det hade han absolut ingenting emot.

Annars är det inte så mycket klassiskt på listan, men jag inleder med Schubert och det är nog första gången jag inleder en årstidsspellista med något så långt från modern popmusik. Men det är ingen svår låt, bara en vacker liten sång som hyllar musiken som konstform. Det är inte så mycket emo på listan heller, förutom slutets lilla sjok som börjar med Shlohmo och slutar med Suede, men sedan kommer Håkan Hellström (hehe, han har en tendens att dyka upp på slutet på mina listor, som en deus ex machina) med den förlösande "Inte skyldig nån nåt" och den löser liksom upp knuten en gång för alla. När Amasons "Clay birds" följer är det som en avslappnad lycklig utandning, nästan ett ärevarv, och Thad Jones-låten efteråt blir den slutliga hyllningen till vårsolen (och när jag hör den tänker jag lätt att mjuk jazz är den enda musik man behöver på våren). Men sedan avslutar Colleen allting med den pyttelite melankoliska "Sun against my eyes" - lite som för att påminna om att smärta kan besegras, men inte utraderas ur livet.

Tack för inspiration mina kära vänner Mix, DJ Budget, Max, Karin, Håkan, Calle, Hanna, Pondexter, Fonky Shepherd och DJ Internet.

Artister som är med på vårskrud: Dietrich Fischer-Dieskau & Gerald Moore (som framför en sång av Franz Schubert), The Mamas & The Papas, Jay-Z, Anna Järvinen, William Oneyeabor, Tussilago, Restless Heart, Ellie Goulding, Suicideyear, Ten Walls, Hot Chip, Tove Lo (Gryffin remix), Jamie xx med Romy, The Grid, One Dove, Ride, The Replacements, Debbie Harry, Boney M., John Cale & Brian Eno, Darin, Grimes, Jonathan Johansson, Drake med PartyNextDoor, Rihanna, Jay 305 & Joe Moses, Honey Cocaine, Rich Homie Quan & Young Thug, Gangsta Boo & La Chat, Fetty Wap, Gucci Mane & Shawna, Droop-E, Shy Girls & Junglepussy, Banks, Amason, Cashmere Cat, Tame Impala, Stevie Nicks, Alfie Connor, Tobias Jesso Jr., Rae Sremmurd, Earthgang, Sy Ari Da Kid, 88 ULTRA, Ty Dolla $ign, Jessie Ware, Emile Haynie & Lana Del Rey, The Lemonheads, Ulf Lundell, Prince, Connan Mockasin, Carly Rae Jepsen, ABBA, Alessi Brothers, LORIS, Nicki Minaj med Drake & Lil Wayne, DJ Snake & AlunaGeorge, Mao Ra Sun & RIVRS, The 2 Bears, Jamie xx utan Romy, Conor Maynard, Body Language, Kid Francescoli (French 79 remix), Pernilla Wahlgren, Arash, Future Brown med Timberlee, Yemi, Post Malone, Tia London, Boogie, The Kite String Tangle, Panda Bear, Kate Bush, Jonas Lundqvist, San Quinn & Husalah, Sibylla Rubens som sjunger en aria ur Johannes Sebastian Bachs Matteuspassion, Astor Piazzolla, Dolce, Courtney Barnett, Moondog, Van Morrison, Alexis Taylor, Foxygen, Olsson, Lapalux med Szjerdene, Shura, David Ruffin, Randy Crawford, Kendrick Lamar, D'Angelo, Orlando Julius & The Heliocentrics, Doves, Shlohmo, Drake utan PartyNextDoor, AnnaMelina, Suede, Håkan Hellström, Thad Jones och Colleen.